از بین رفتن 400 قنات در تهران به دلیل حفاری تونل مترو
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی سازمان آب و فاضلاب استان تهران مبنی بر اینکه شهرداری تهران، 70 هزار متر مکعب از منابع آبی، برداشت غیرمجاز داشته است، اظهار داشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم شهرداری تهران از آب شرب برای تأسیسات، چمن‌کاری و سطوح فضای سبز استفاده نمی‌کند.
 
وی افزود: شهرداری تهران شبکه آبی جداگانه دارد که گستردگی این شبکه در سطح شهر بوده و برای آبیاری فضای سبز هم از آب خام چاه، استفاده می‌کند.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در مکان‌هایی که شهرداری تهران به آب چاه دسترسی نداشته باشد، برای آبیاری فضای سبز از جمله درخت و درختچه از تانکر استفاده می‌کند.
 
حقانی با بیان اینکه شهرداری تهران از آب شرب استفاده نمی‌کند مگر در سطح پارک‌ها برای آشامیدن مردم که معمولا استفاده می‌شود، گفت: در مواقع غیر معمول و به صورت مخفیانه این تخلف در جایی توسط پیمانکاری انجام می‌شود که شهرداری تهران هم اعلام کرده که اگر شهروندان شاهد استفاده از آب شرب در مکانی هستند، حتما اطلاع رسانی کنند.
 
وی ادامه داد: شهرداری تهران به دنبال توسعه شبکه آب خام بوده تا بدین وسیله بتواند فضای سبز را در سطح شهر تهران افزایش دهد.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری شبکه آب جدا دارد، تصریح کرد: اخیرا روی مسئله شبکه آب خام از جهت منابع تأمین و توزیع و همچنین ایجاد شبکه جداگانه برای توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز ، جلساتی داشته ایم.
 
حقانی ادامه داد: طرح جامع آب خام شهری مختص شهرداری و جدا از شبکه آب و فاضلاب شهر تهران بوده است.
 
وی با بیان اینکه قنات‌ها منابع تأمین آب در شهر تهران هستند، تصریح کرد:  بر اساس اطلاعات به دست آمده 5 درصد آب خام شهر تهران برای منابع شهرداری تهران تأمین می‌شود.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: بیش از 400 قنات در سطح شهر تهران داشتیم که به دلیل، کندوکاوهای بی‌رویه مترو و سایر دستگاه‌ها و بدون توجه به مسیر قنوات از بین رفته‌اند که بدون شک این موضوع عوارضی مانند ریزش آب تونل توحید و از این دست برای شهر تهران به دنبال دارد.
 
حقانی اضافه کرد: در گذشته در زیر تونل توحید، آب قنات فرمانیه وجود داشته و مسئولان به جای اینکه این قنات را به مکان دیگری هدایت و از آب آن استفاده کنند شبکه را در آن مقطع، قطع کردند به همین دلیل این آب‌های انباشته شده، باعث شده تا امروز شاهد ریزش تونل توحید باشیم.
 
وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران باید احیای قنوات را در دستور کار خود داشته باشد، گفت: سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل حفاری و ساخت و سازهای زیاد، دستخوش تغییرات و همچنین تخریب قرار گرفته‌اند که این مسئله مهمی است که باید حل شود.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رودخانه‌ها منابع دیگر تأمین آب شهر تهران هستند که به صورت غیرطبیعی بازسازی شدند به همین دلیل نفوذ آبی که در طول مسیر باید داشته باشند، را ندارند.
 
حقانی یادآور شد: شهرداری تهران سال‌هاست که به دنبال جمع آوری آب‌های جاری و روان حاصل دامنه کوه‌ها بوده اما در خصوص این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
وی با بیان اینکه منابع حفاری چاه‌ها یکی از منابع اصلی تأمین آب برای شهرداری تهران است، افزود: شهرداری تهران بیش از 400 کوره دارد که با مجوز سازمان منطقه‌ای آب تهران، آبیاری شده و حفاری و همچنین مجوز این چاه‌ها در قبال واگذاری کنترهای آبی بوده که در قدیم شهرداری تهران از آن استفاده داشته است.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه امروزه آب بسیار ارزش پیدا کرده و آب خام و غیر خام تفاوتی با یکدیگر ندارد، گفت: در حال حاضر در شرایط بد خشکسالی و کم آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی هستیم به همین دلیل یک قطره آب هم برای کشور ارزشمند است.
 
حقانی با بیان اینکه نباید به آب خام چاه‌ها و رودخانه‌ها بی‌توجهی کنیم، تصریح کرد: امروزه حتی به پساب‌های حاصل از فاضلاب شهری هم نباید بی‌توجه باشیم.
 
 وی اضافه کرد: شرکت آب فاضلاب استان تهران، شبکه آب و فاضلاب شهر تهران را در جنوب شهر اجرا کرده و با تصفیه و بازیافت آن، آب را برای مزارع و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌داد اما امروزه این امر هم منسوخ شده است.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شبکه آب و فاضلاب،تمام آب ها را به زمین تزریق می‌کند، تصریح کرد: در گذشته آب خانه‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شد اما با اجرای این شبکه از طرفی ناودان‌ها و پشت‌بام‌هایی که آب‌های جاری دارد به این شبکه وارد می‌شوند.
 
حقانی ادامه داد: اگر بخواهیم کل آب را به پایین شهر منتقل کرده و در آن‌جا بازیافت و جداسازی کنیم و بعد آن را دوباره پمپاژ‍‍ کنیم و به شمال شهر برای حل مشکلات آب خام بازگردانیم، این به هیچ وجه به صرفه و صلاح نیست.
 
وی به مطالعاتی که از طرف شرکت آب و فاضلاب شهر تهران و شهرداری برای احداث تصفیه خانه های محلی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: قرار است تا در 22 منطقه شهر تهران شبکه تصفیه خانه وجود داشته باشد تا پساب حاصل از آن برای آبیاری پارک‌ها و فضای سبز استفاده شود.