مشارکت رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال؛ 30 درصد افزایش یافت

حسین انتظامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به شعار نمایشگاه مطبوعات امسال و اهمیت ایجاد شفافیت در جامعه توسط رسانه‌ها گفت: با ایجاد شفافیت در جامعه راه و روش برخورد بنیادین با مفاسد بهبود پیدا می‌کند و این کار باعث کاهش هزینه‌های نظارتی خواهد شد.

وی افزود: این شفاف‌سازی برای پیگیری حقوق مردم در جامعه باید صورت گیرد اما به این نکته باید توجه شود که این شفافیت باید در کنار صداقت باشد. 

انتظامی درباره عدم حضور برخی رسانه‌های معترض در نمایشگاه مطبوعات امسال و انتقاد آنها از نحوه برخوردهای دولت با رسانه‌های منتقد تصریح کرد: امسال هیچ اعتراضی از رسانه‌ها صورت نگرفته و تمام رسانه‌های مطرح با دیدگاههای مختلف در نمایشگاه شرکت خواهند کرد و می‌توانیم بگوییم در مجموع حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته مشارکت رسانه‌ها افزایش داشته است.

وی درباره فراگیر شدن رسانه‌های نوین و جایگزینی آنها با  رسانه‌های مکتوب تصریح کرد: برخلاف گذشته در حال حاضر این رسانه‌ها مکمل یکدیگر هستند و نباید یک رسانه مکتوب با این تفکر که رسانه‌های نوین در حال جایگزینی با آنهاست قافیه را ببازند بلکه باید با استفاده از رسانه‌های نوین برای ماندگاری خود گام بردارند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رسانه‌های حاضر در نمایشگاه‌ امسال گفت: در نمایشگاه امسال 23 غرفه موسسه مطبوعاتی، 65 غرفه رسانه استانی، 8 غرفه تشکل مطبوعاتی، 7 روابط عمومی، 20 رسانه در حوزه کسب و کار و 32 اداره کل مطبوعاتی استانها همچنین نشریات دانشجویی زیرمجموعه وزارت علوم و دانشگاه آزاد شرکت دارند.

انتظامی افزود: 40 روزنامه، 13 خبرگزاری کشوری، 23 رسانه در حوزه دین و اندیشه، 86 رسانه در حوزه فرهنگ و هنر، 96 پایگاه خبری و هفته‌نامه سیاسی و اجتماعی، 79 رسانه با محوریت خانواده و 11 عنوان نشریات تخصصی کودکان در نمایشگاه امسال حضور دارند.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه میان معاونت مطبوعاتی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رابطه با «جایزه گرامیداشت زبان و ادب فارسی در خبر» یادآور شد: در پایان نمایشگاه از میان روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استانی با محوریت رسانه برتر در حوزه ادب و زبان فارسی، رسانه برتر برگزیده و از آن تقدیر خواهد شد همچنین با توجه به شیوه‌نامه‌ای قید شده در سایت نمایشگاه از میان غرفه‌ها، غرفه برتر انتخاب خواهد شد.

رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات یادآور شد: نمایشگاه امسال با نظر رسانه‌ها در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود و با وجود آغاز به کار در روز جمعه در روز شنبه افتتاح رسمی می‌‌شود و ساعات کار نمایشگاه از ساعت 9 تا 20:30 خواهد بود.