پیغام دادستان تهران به پیشنهاددهندگان تعدیل مجازات موادمخدر چه بود؟

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی روز گذشته اظهار کرد: طرحی را با 76 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردیم که می‌گوید کسانی که حامل مواد مخدر بوده و یا در دام قاچاقچیان مواد مخدر افتاده‌اند و در صورت نداشتن سوء پیشینه نباید اعدام شوند.

وی تصریح کرد: کسانی که باندی عمل می کنند و در مقابل مأموران قرار می‌گیرند و با سلاح سرد و گرم می‌جنگند و یا کسانی که معروف به قاچاقچیان اساسی مواد مخدر و دارای سوء‌پیشینه هستند این افراد باید با عنوان مفسد فی الارض از روی زمین پاکسازی و اعدام شوند.

نوروزی ادامه داد: اما کسانی که به دلیل فقر و یا گرفتاری،‌ مواد مخدر حمل کرده اند و یا در این زمینه مرتکب تقصیر یا قصور شده اند معتقد هستیم باید از مجازات های دیگر مثل حبس ابد یا مصادره اموال یا غیر آن استفاده کرد.

وی گفت: این طرح را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردیم و قطعاً در مجلس شورای اسلامی بحث خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: از همه حقوقدانان نظام اسلامی درخواست می کنیم در این زمینه به ما کمک کنند و این موضوع به خاطر مباحث فشارهای خارجی و اینگونه مباحث نیست بلکه خودمان به این نتیجه رسیده ایم. ما مخالف از بین بردن مفسد فی الارض نیستیم.

این در حالی بود که عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران نیز روز گذشته به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و طرحی که در این خصوص در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است پرداخت و اظهار داشت: به نمایندگان مجلس و کسانی که برای تجدیدنظر و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و روانگردان تلاش می‌کنند، یک پیغام داریم و آن این که مبارزه دستگاه قضایی با باندهای مافیایی مواد مخدر را سست نکنند. این درخواست واقعی ماست.

وی با اشاره به این که امروزه از گوشه و کنار شنیده می‌شود عده‌ای برای نجات محکومان مواد مخدر طرح ارایه می‌کنند، افزود: نباید مبارزه با جرایم کلان و قاچاقچیان عمده مواد مخدر سست شود. اگر می‌توانید جلوی ترانزیت مواد مخدر و کشت خشخاش در افغانستان را بگیرید.