درمان سرطان در مراحل اولیه با رادیوتراپی
علیرضا نیکو‌فر درباره درمان انواع سرطان با روش رادیوتراپی، اظهار داشت: اگر بیمار در مراحل اولیه تشخیص بیماری به کلینیکال آنکولوژی مراجعه نماید قطعا بین 80 تا 90 درصد جواب مثبت گرفته و شانس بهبودی خواهد داشت و این در حالی است که با روند رشد بیماری احتمال درمان حتی به کمتر از 30 درصد نیز خواهد رسید.
وی ادامه داد: معمولا درمان‌های رادیوتراپی در انواع سرطان‌ها با بازه زمانی متفاوت به درمان جواب مثبت می‌دهد، به طور مثال در سرطان سینه حدودا 5 هفته و یا سرطان پروستات 7 هفته با تشخیص پزشک متخصص و بسته به نوع بیماری دور درمانی و دوز دارو تجویز خواهد شد.
 
نیکوفر درباره جداسازی بیماران بعد از رادیوتراپی با افراد سالم برای چند ساعت تصریح کرد: موضوع جداسازی بیمار از دیگران تنها در تزریق یا مصرف خوراکی داروهای رادیواکتیو مطرح می‌شود ولی در رادیوتراپی که در حقیقت اکسترنال رادیوتراپی بوده و پرتو از بیرون به نقطه مورد نظر تابیده می‌شود بیمار اکتیو نشده و بلافاصله می‌تواند با سایرین ارتباط برقرار کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با اینکه بیمار چه زمانی توسط متخصص به رادیوتراپ معرفی می‌شود، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری بالا رفته است.

 

وی در این خصوص افزود: شاید کمتر از 15 سال پیش بسیاری از خانم‌هایی که مبتلا به سرطان سینه بودند در مراحل بسیار پیشرفته بیماری به متخصص مراجعه می‌کردند و در بسیاری از موارد بیمار به درمان پاسخ مثبت نمی‌داد. 

 

نیکوفر درباره درمان‌ سرطان با رادیوتراپی و ارجاع بیمار به متخصص ر ادیوتراپی اظهار داشت:  در بسیاری از موارد ممکن است متخصص ارولوژی در مراحل اولیه، بیماری فرد را  تشخیص دهد ولی به جای معرفی به رادیوتراپ که در درمان سرطان ارجح‌تر است، تصمیم به جراحی بگیرد.
 
وی بیان کرد: در کشورهای اروپایی طرحی به نام DTM وجود دارد که در آن گروهی از پزشکان با تخصص‌های مختلف بر روی پرونده یک بیمار نظر داده و با دستیابی به یک خرد جمعی راه‌های درمان را پیشنهاد می‌دهند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در کشورهای اروپایی حتی شرکت‌های بیمه بدون نظر گروه DTM در تشخیص و درمان بیماری سرطان حق بیمه این بیماران را پرداخت نمی‌کنند.

 

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز باید در تشخیص و درمان بیماری سرطان کارگروه‌هایی را تشکیل داده و یک تیم پزشکی نظر نهایی را اعلام کند.

 

نیکوفر درخصوص مراجعه بیماران سرطانی به مراکز رادیوتراپی اظهار داشت: بیماران مبتلا به سرطان در طول دوره درمان سرطان حتما نیازمند مراجعه به مراکز رادیوتراپی خواهند بود، پس چه بهتر که این اتفاق در مراحل اولیه بیماری و با هزینه‌های پایین‌تر صورت گیرد.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر مراکز رادیوتراپی در درمان سرطان در کشور در دو سطح یک و دو و در سطح استانداردهای سازمان بهداشت جهانی ارائه خدمات می‌کند اما متاسفانه در سطح 3 که مرحله تحقیقاتی به شمار می‌رود با وجود تلاش‌های وزارت بهداشت هنوز کار مهمی صورت نگرفته است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص حمایت بیمه‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمه‌ها بدهی بسیاری داشته و حمایت چندانی نمی‌کنند و از آنجا که رادیوتراپی درمان هزینه‌بَری بوده و با توجه به عدم تسویه حساب بیمه‌ها با مراکز درمانی طی یک  سال گذشته قطعا این مراکز با مشکل مواجه خواهند شد.