عوارض سزارین های مکرر چیست؟

زینال زاده گفت: سزارین یک روش ختم بارداری است که در شرایط خاصی جهت پیشگیری از عوارض مادری و جنینی به توصیه پزشک لازم است.

وی اضافه کرد: زایمان به روش سزارین به علت عوارض احتمالی جراحی و بی هوشی و عوارضی که بعداً بوجود می آید باید از انجام سزارین های غیر ضروری حتماً پرهیز شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل  اظهار کرد: یکی از عوارض سزارین به علت برش جراحی روی رحم و اشکال در خون رسانی تستی از رحم ایجاد می‌شود که ممکن است در حاملگی های بعدی جفت در محل غیر طبیعی قرار گرفته و با پیشرفت حاملگی به عمق رحم و حتی خارج از رحم از جمله مثانه یا بقیه اعضاء لگن نفوذ کرده در نتیجه در هنگام سزارین جفت از رحم جدا شده و می تواند منجر به خونریزی های شدید و آسیب اعضا لگنی و مثانه ، ناباروری و حتی به ندرت مرگ مادر شود.

این متخصص ادامه داد: اگر با انجام سونوگرافی های دقیق، محل جفت در طی دوران بارداری  مشخص شود حتماً تیم جراحی با آمادگی قبلی و رزرو خون می توانند به بیمار کمک کنند و البته در بسیاری از موارد نیاز به برداشتن رحم جهت حفظ جان مادر است.

فوق تخصص نازایی دانشگاه علوم پزشکی بابل به خانم های باردار توصیه کرد که حتماً زایمان طبیعی را انتخاب کنند مگر نیاز به سزارین توسط پزشک تشخیص داده شده باشد و در صورت سزارین های قبلی از بارداری های ناخواسته اجتناب کنند.

وی همچنین اضافه کرد: در صورت سابقه سزارین، در بارداری فعلی سونوگرافی از نظر محل جفت و عمق نفوذ آن انجام دهید.

زینال زاده در پایان این نوید را به بانوان داد که اگر یک بار زایمان قبلی به علل غیر مامایی سزارین بود با نظر پزشک متخصص زنان می توانید زایمان طبیعی را انتخاب کنید.