برای حضور محیط بانان در فضای مجازی محدودیت اعمال می شود

در حالی که بیش از چهار ماه از شهادت ناباورانه سه محیط بان طی48 ساعت می‌گذرد، لایحه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست وعده تهیه آن را داده بود هنوز به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده است، تا جایی که به دنبال مجروح شدن یکی از محیط بانان در روزهای گذشته نمایندگان مجلس به طور جدی از به تعویق افتادن تهیه این لایحه انتقاد کردند. لایحه‌ای که شاید اگر به موقع تهیه و به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده بود می‌توانست از شهادت محیط بانان «محمد دهقانی»، «پرویز هرمزی» و «منوچهر شجاعیان» جلوگیری کند.

جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس، هفته گذشته با تأکید بر اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات محیط بانان است، تصریح کرد: بار دیگر به خانم ابتکار هشدار می‌دهیم که لایحه حمایت از محیط‌بانان را هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه کند و چنانچه سریع‌تر نسبت به این کار اقدام نکند باید در مجلس پاسخگو باشد.

سیدکاظم دلخوش اباتری، سخنگوی فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان اینکه هر گونه حمایت مجلس از محیط بانان مستلزم ارائه سریع‌تر لایحه حمایت از محیط بانان از سوی دولت به مجلس است، از کمیسیون کشاورزی مجلس خواست به صورت جدی پیگیر ارائه لایحه حمایت از محیط بانان از سوی دولت باشد.

اما محیط بانانی که ماه‌هاست چشم به تدوین لایحه‌ای دوخته‌اند که بناست حقوق مالی، معنوی و قضاییشان را تا حد امکان تأمین کند و احتمالاً با انتقادات چند روز اخیر نمایندگان مجلس، نسبت به تسریع روند تدوین این لایحه در سازمان حفاظت محیط زیست تا حدی امیدوار شده بودند به جای آنکه خبرهایی از قریب‌الوقوع بودن تامین حقوقشان بشنوند با دریافت ابلاغیه‌ای به صورت نامه و یا پیامک از سوی سازمان متبوعشان غافلگیر شدند. متن این ابلاغیه به شرح ذیل است:

به نام خدا
مدیران کل محترم  حفاظت محیط زیست استانها
موضوع: عدم عضویت پرسنل یگان در شبکه های اجتماعی مجازی با عنوان محیط بان و دارای آرم یگان

سلام علیکم
احترما باستحضار میرساند طبق بررسیهای صورت گرفته متاسفانه برخی افراد با استفاده از نام محیط بان و آرم یگان حفاظت در فضای مجازی اقدام به تشکیل شبکه های اجتماعی مجازی نموده اند. حسب مکاتبه سازمان مرکزی و دادستان استان با توجه به ممنوعیت استفاده از آرم و عنوان تشکیلات دولتی توسط سایر افراد در فضای مجازی و نیز درج اخبار و اطلاعات مرتبط با یگان در برخی از شبکه های مذکور، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن اعلام ممنوعیت عضویت پرسنل یگان در اینگونه کانالها و گروهها به نیروهای تحت امر نسبت به برخورد قانونی حسب مقررات اقدام لازم معمول نمایند.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست
سرهنگ حمیدرضا خیلدار

رونوشت:
مدیرکل محترم حراست
مدیرکل محترم بازرسی

یکی از محیط بانان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: این نامه که عضویت محیط بانان را در برخی از گروه‌ها و حتی کانال‌ها در فضای مجازی ممنوع و زمینه‌ساز برخورد قانونی اعلام کرده است مصداق بارز ایجاد اختناق و مداخله در امور شخصی محیط بانان است. ای کاش برای رعایت حقوق محیط بانان هم به همین اندازه و با همین دقت و موشکافی اقدام کرده بودند تا شاهد شهادت، جانبازی و مجروحیت همکارانمان و گستاخی هر چه بیشتر متخلفان شکار و صید در سراسر کشور نباشیم.