اصلاح قانون معافیت معاینه فنی

سید نواب حسینی منش با اشاره به افزوده شدن یک میلیون دستگاه خودرو به مشمولین معاینه فنی از افزایش تعداد خطوط معاینه فنی در مراکز موجود شهرداری تهران و راه اندازی ۵ واحد سیار معاینه فنی با استفاده از مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

وی در خصوص وضعیت مراجعات مراکز گفت: در حال حاضر به مراکز روزانه در حدود ۷ هزار دستگاه خودرو مراجعه می کند که با توجه به دو شیفت کاری مراکز از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۲۴:۰۰ و ظرفیت ایجاد شده موجود، این مراکز کاملا پاسخگو مراجعات شهروندان هستند. در بعضی از ساعات شب مراجعین می توانند در کمتر از ۱۵ دقیقه نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند.

حسینی منش با اشاره به تصویب جزییات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و اصلاح قانون معافیت معاینه فنی و تغییر آن از ۵ سال به دو سال در یک تا دو ماه آینده به این مسئله گفت: این مجموعه درحال پیگیری توسعه کمی مراکز و افزایش خطوط معاینه فنی هم در مراکز موجود و هم در فضاهای جدید است و به زودی نسبت به راه اندازی ۵ واحد سیار معاینه فنی اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای دارای سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) تنها در مرکز چمران امکان انجام تست را دارند، گفت: خطوط معاینه فنی که مجهز به تجهیزات تست ترمز این دسته از خودروها می باشد جهت خرید سفارش گذاری شده و در آینده نزدیک کلیه مراکز برای تست این خودروها تجهیز خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه براساس طرح کاهش از ابتدای آبان ماه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد به صورت مکانیزه و با استفاده از دوربین اعمال قانون می شوند. کلیه شهروندان جهت بررسی صحت گواهی معاینه فنی اخذ شده می توانند به سامانه استعلام سیمفا symfa.moi.ir مراجعه کرده و از وضعیت معاینه فنی خود مطلع شوند.  همچنین خودروهایی که دارای معاینه فنی معتبر از شهر تهران هستند و در ماه های گذشته قبل از اتصال مراکز تهران به این سامانه گواهی دریافت کرده اند اطلاعات آن دسته خودروها در سامانه سیمفا موجود و جای هیچ نگرانی برای شهروندان در خصوص اعمال جریمه با دوربین وجود ندارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص خودروهای تعویض پلاک کرده که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند گفت: باتوجه به  اینکه تغییرات مربوط به پلاک و انطباق آن با شناسه خودرو در سامانه راهور در حدود ۲۴ ساعت به طول می انجامد از شهرونداانی که تعویض پلاک انجام داده اند درخواست می شود بعد از گذشت ۴۸ ساعت به مراکز مراجعه کنند.

حسینی منش در پایان جهت به حداقل رسیدن مدت زمان اتتظار در مراکز گفت : در حال حاضر ۱۳ مرکز معاینه فنی دارای ۳۹ خط در تهران فعال است که این مراکز از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۲۴:۰۰ به استثنا مرکز سراج (۷:۳۰ الی ۱۹:۰۰) ابوذر(۷:۳۰ الی ۱۹:۰۰) ایرتویاا(مختص خودروهای گروه تویوتا۷:۳۰ الی ۱۶:۳۰) در حال ارائه خدمات به مراجعین هستند. از شهروندان درخواست می شود قبل از مراجعه به این مراکز از سامانه پیامکی ۲۰۰۱۱۲ با ارسال شماره یک و یا سایت ستاد معاینه فنی از آخرین وضعیت مدت انتظار در مراکز مطلع شده و از خدمات مرکز خلوت تر استفاده کنند. همچنین در سایت معاینه فتی مواردی که در خودروها مورد کنترل و بررسی قرار می گیرد اعلام شده که مراجعین می توانند قبل از مراجعه نسبت به رفع ایراد آن موارد اقدام کنند.