۲۷۰۰ شرکت دانش‌‌بنیان در کشور فعالیت می کنند

صبح امروز محمد صاحب‌کار خراسانی در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری همواره پشتیبان بخش دانش‌بنیان کشور بوده، اظهار کرد: در چند سال اخیر سابقه نداشته که رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای دانشگاهی خود به بحث دانش‌بنیان نپرداخته باشند لذا این موضوع وظیفه ما را بسیار سنگین می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات بخشهای مختلف در 15 سال اخیر در حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: حمایت‌ از شرکتهای دانش‌بنیان از سال 86 آغاز شده و در سال 89 در مجلس به تصویب رسیده است؛ آیین‌نامه‌های اجرایی قانون شرکتهای دانش‌بنیان نیز در سال 91 نهایی شد و در حال حاضر بیش از 3 سال است که در حال اجرای این قانون هستیم.

صاحب‌کار خراسانی افزود: در آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران، کارگروه اجرایی برای ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان اجرا شده که این کارگروه متشکل از 12 عضو است و به این صورت عمل می‌کند که شرکتهای دانش‌بنیان در طول زمان چند ساله‌ای که داشته‌اند، ارزیابی می‌شوند و مجوز تأییدیه مدت‌دار دریافت می‌کنند و رمز پویایی این قانون نیز حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان با فعالیتهای دوره‌ای است ضمن اینکه برخی از آیین‌نامه‌هایی را برای استاندارسازی کالاها در نظر گرفتیم و فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان را هم مشخص کردیم.

رئیس امور مؤسسات و شرکتهای دانش‌بنیان تصریح کرد:‌ در حال حاضر 13 هزار و 849 شرکت در سایت شرکتهای دانش‌بنیان دارای نام کاربری هستند یعنی این شرکتها وارد فرآیند اولیه ثبت‌نام شده‌اند، 6 هزار و 756 شرکت نیز ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و به فرآیند ارزیابی وارد شده‌اند؛ در حال حاضر ما بر اساس قانون موظف هستیم به تمام این تقاضاها به صورت مستند اعلام کنیم که آیا مشمول هدایت قانون می‌شوند یا خیر؛ همچنین از تعداد شرکتهای ثبت‌نام‌کننده تاکنون 2 هزار و 759 شرکت تأیید شده‌اند.

وی به 10 خدمتی که از سوی نهادهای مختلف برای شرکتهای دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: یکی از جایگاه‌های حمایتی شرکتهای دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی است که البته بنده در این باره اطلاعات جامعی ندارم؛ یکی دیگر از حمایتها نیز معافیتهای مالیاتی است به‌گونه‌ای که در پایان سال مالی 92 تعداد 40 شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده بودیم و در پایان سال مالی 94 این تعداد به 2 هزار و 300 شرکت رسید.

رئیس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان متذکر شد: چهار دسته معافیت گمرکی نیز در زمینه مهندسی معکوس، کالا و قطعات نمونه اولیه، تجهیزات آزمایشگاهی و کالاها و خدمات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است که تاکنون 200 تقاضا در این زمینه به ما رسیده و ما 120 مورد را به گمرک معرفی کردیم.

وی عنوان کرد: فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان را به صورت زیست‌محیطی رده‌بندی کردیم که این رده‌بندی نشان‌دهنده میزان آلایندگی تولید آن کالای دانش‌بنیان است که تاکنون 65 تقاضای شرکتهای دانش‌بنیان برای دریافت پروانه بهره‌برداری و تأیید را به سازمان محیط‌زیست استان ارسال کردیم.

صاحب‌کار خراسانی با اشاره به بحث تأمین اجتماعی قراردادها و پیگیری مسرانه معاونت علمی و فناوری در این باره یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده است که بر مبنای آن، اگر شرکتهای دانش‌بنیان قراردادی را با یک سری از نیروهای انسانی منعقد کند، نیروی انسانی بر مبنای همان حق بیمه پرداخت‌شده، مفاساحساب بالا سری را پرداخت نمی‌کند.

رئیس امور مؤسسات و شرکتهای دانش‌بنیان با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری با شهرداری تهران خاطرنشان کرد: به تازگی توافقی را با شهرداری تهران داشتیم که بر این اساس استقرار شرکتهای دانش‌بنیان در کاربری مسکونی تحت شرایط و ضوابط خاص صورت می‌گیرد به شرط اینکه همسایه‌های شرکت در آن مجتمع معترض نباشند؛ 20 شرکت دانش‌بنیان برای بهره‌گیری از این رده تسهیلاتی به شهرداری تهران معرفی شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چرا روند تأیید شرکت‌های دانش‌بنیان کند شده است، اظهار کرد: چنین نیست؛ در انتهای سال 92 تعداد 50 شرکت دانش‌بنیان تأیید شده بودند در حالی که این رقم در سال 93 به یک هزار و 500 شرکت رسید یعنی 30 برابر شده و در حال حاضر 2 هزار و 759 شرکت دانش‌‌بنیان تأیید شدند.

صاحبکار خراسانی تصریح کرد:‌ با شورای «عتف» مذاکره کردیم که شرکتهای دانش‌بنیان بتوانند مجری کارهای پژوهشی باشند و طبق قوانین و قواعد خاصی برنامه‌ای برای ورود به بورس نیز داریم؛ ضمن اینکه بر اساس توافق با وزارت بهداشت فعالیتهایی در حوزه سلامت نیز برای شرکتهای دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: همچنین معاونت علمی 19 برنامه حمایتی برای شرکتهای دانش‌بنیان در نظر گرفته است که 379 شرکت از این خدمات استفاده می‌کنند.

رئیس امور مؤسسات و شرکتهای دانش‌بنیان با اشاره به این 19 برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانش‌بنیان متذکر شد:‌ ارزیابی آمادگی صادراتی، مشاوره صادرات، آموزشهای بازرگانی و صادرات، تهیه اقلام تبلیغاتی، تهیه گزارش تحقیقات بازار بین‌المللی، طراحی صنعتی محصولات دانش‌بنیان، اخذ مجوزهای بین‌المللی، ثبت محصولات، پاویون محصولات، اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری، حضور مستقل شرکتها در نمایشگاه‌های خارجی، ارسال موقتی نمونه محصول، صادرات از طریق واسطه‌های تجاری، جذب نیروهای انسانی بازرگانی تخصصی، تبادل فناوری، مشاوره قراردادهای تبادل فناوری، پشتیبانی صادرات از طریق شرکتهای مدیریت صادرات و از طریق پایگاه‌های صادراتی و از طریق تأمین مالی صادرات از جمله طرحهای حمایتی معاونت است.

صاحبکار خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: قصد داریم به زودی، بازار جدید 10 هزار میلیارد تومانی برای کالاهای شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد کنیم.