نقش سرای محلات در جلوگیری از آسیب های اجتماعی از زبان شهردار تهران

 محمد باقر قالیباف طی سخنانی در نشست صمیمی با دبیران شورایاری و مدیران محلات منطقه ۱۶ تهران، با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در امور اجتماعی، تصریح کرد: حضرت امام (ره) نیز بارها تاکید داشتند ما در کاری که مردم می توانند انجام دهند، دخالت نداشته باشیم؛ مجموعه ای مثل شهرداری تهران که یک نهاد عمومی غیر دولتی به شمار می رود نیز باید این روحیه را تقویت کند تا مردم هر محل بتوانند کار خودشان را انجام دهند.

وی افزود: اگر به دنبال ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران هستیم، باید در نظر داشته باشیم هم اکنون کار به جایی رسیده که دیگر با توسعه اقدامات عمرانی و با اولویت قرار دادن بحث های زیر ساختی نمی توانیم کیفیت زندگی را در شهر افزایش دهیم.

شهردار تهران گفت: من با هر شخصیت و شهردار خارجی که ملاقات می کنم، آنها بعد از تعریف از زیرساخت های تهران، نسبت به فرهنگ ترافیک در شهر اعتراض دارند و می گویند آیا مردم متوجه نیستند که ترافیک تهران به خاطر همین فرهنگ غلط رانندگی است؟ با وجود این زیبایی ها و زیر ساخت های ایجاد شده در شهر، چرا باید وضعیت ترافیک اینگونه باشد؟

قالیباف بیان کرد: اگر تعداد خودروهایی که به صورت همزمان در شهر حرکت می کنند را به نسبت زیرساخت های موجود مقایسه کنیم، شاهد هستیم که نباید چنین ترافیکی داشته باشیم و تردد در شهر باید بسیار روان تر انجام شود. در این شرایط اگر چند بزرگراه دیگر هم به زیرساخت های شهر اضافه شود، مشکلی را حل نمی کند.

وی ادامه داد: کاهش ترافیک که آرامش روحی و روانی را برای شهروندان به ارمغان می آورد، نیازمند اقدام فرهنگی، آموزشی و یک کار تربیتی و چهره به چهره است.

شهردار تهران افزود: ما در حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مترو، بزرگراه ها و راه های شریانی حتما در ردیف شهرهای بنام دنیا قرار گرفته ایم و با تکمیل ۱۰۰ کیلومتر خطوط مترو در سال آینده، جزو ۱۰ شهر اول دنیا در طول خطوط مترو قرار خواهیم گرفت.

قالیباف همچنین تاکید کرد: زمانی به ما می گفتند از خیر اتوبان امام علی (ع) بگذرید؛ در این پروژه ۱۲ هزار خانه سر راه اتوبان امام علی (ع) قرار دارد و باید از تمامی تاسیسات شامل آب، برق و گاز عبور کنید اما ما  آن سخت ترین کار ممکن عمرانی را در یک زمان محدود انجام دادیم. هم اکنون با وجود این زیر ساخت ها، تنها باید در حوزه فرهنگ سازی اقدام کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تفکیک زباله از مبدا اظهار کرد: فرهنگ سازی برای تفکیک پسماند برعهده سرای محلات است که باید در این زمینه ایفای نقش کنند. من مکلف هستم خواسته های شما را دنبال کنم اما متقابلا کار اصلی شما در محلات آن است که این موضوعات را پیگیری کنید.

قالیباف در ادامه به تشریح نقش سرای محلات در جلوگیری از آسیب های اجتماعی و شیوع طلاق در جامعه پرداخت و بر ضرورت وجود رویکرد مسجد محوری در سرای محلات تاکید کرد.

شهردار تهران عنوان داشت: اقدام در حوزه آسیب های اجتماعی و جلوگیری از شیوع پدیده طلاق نیازی به امکانات مالی ندارد، بلکه باید این کار را برای خود یک وظیفه بدانیم و برای آن احساس مسئولیت کنیم. امروز شهرداری به این ظرفیت رسیده است که به سهم خود برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی تلاش کند.

وی همچنین عنوان داشت: در سرای محلات نباید به سمت کار اقتصادی و درآمدزا حرکت کنیم چرا که سرای محلات بنگاه اقتصادی نیستند که بگوییم با کسب درآمد بیشتر می توانیم خدمات بیشتری را ارایه دهیم؛ این نگاه، یک نگاه سرمایه داری است که محکوم به شکست خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که با فرهنگ سرمایه داری امکان انجام دادن کار فرهنگی با جوهره دینی وجود ندارد.

قالیباف در ادامه بر ضرورت رسیدگی به محرومان تاکید کرد و گفت: رسیدگی به مستضعفان تنها به شورایاری، شهردار و مدیر محله مربوط نمی شود. همین که انسان مسلمان، متعهد و انقلابی هستیم، کافی است که در این زمینه احساس تکلیف کنیم. شاید نتوانیم در حوزه اشتغال و تامین مسکن این افراد اقدام کنیم ولی مکلف هستیم کاری کنیم که آن ها سر گرسنه بر بالین نگذارند.

شهردار تهران گفت: مدیر محله و سرای محلات، تک تک خانواده های محله را می شناسند و می دانند کدام یک از خانواده ها نیازمند هستند. حتی گاهی برخی خانواده ها بیماری هایی دارند که با یک درمان مختصر امکان بهبودی آنها فراهم است اما پول مورد نیاز و بیمه برای درمان را ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب مستضعفان است و باید مستضعفان را در اولویت مد نظر داشته باشیم، گفت: زمانی که متوجه شدیم بخش زیادی از معلولان ذهنی به خاطر مشکل رفت و آمد خود امکان ادامه تحصیل را ندارند، موضوع حمل و نقل آن ها در مناطق مختلف را تحت پوشش قرار دادیم؛ هم اکنون که سرانه یارانه هر شهروند برای استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس مشخص است، ما باید سرانه معلولانی که از این یارانه استفاده نمی کنند را نیز مشخص کرده و بر اساس این سرانه به آنها خدمت رسانی کنیم.