به گزارش تابناك، پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ وضعیت مصرف لوازم آرایش در ایران، دچار دگرگونیهای بسیاری گشت و از ورود آن به کشور تا اندازهای جلوگیری شد، چرا که پس از انقلاب در زمینه پوشش زنان و استفاده آنها از لوازم آرایشی سختگیریهای زیادی میشد، اما این سختگیریها رفته رفته کاهش یافت و استفاده از این لوازم دوباره در میان زنان رواج بیشتری پیدا کرد.

این روند باعثافزایش ورود لوازم آرایشی به ایران در سال‌های اخیر شد، به گونه‌ای که اکنون زنان ایرانی برای خرید انواع لوازم آرایش تمایل وصف‌ناشدنی از خود نشان می‌دهند و بنا بر آمار، ایران هفتمین کشور پر مصرف مواد آرایشی در جهان بوده و ۳۰ درصد مواد آرایشی منطقه خاورمیانه را استفاده می‌کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که این تنها خانم‌ها نیستند که مشتری لوازم آریشی و بهداشتی هستند، بلکه علاقه آقایان نیز در سال‌های اخیر به مصرف این مواد افزایش یافته و یا اینکه برخی از لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، کرم‌های مرطوب‌کننده و ضد آفتاب، مام و اسپری‌های بدن میان زنان و مردان مشترک است؛ اما برخی از مردان از ژل مو، ادکلن، رنگ مو و کرم‌های برنزه کننده پوست نیز استفاده می‌کنند.

مجید ابهری، کارشناس علوم رفتاری دانشگاه شهید بهشتی، با مطالعه روی صدها جوان ایرانی، به این نتیجه رسیده که مردان ایرانی، مصرف کننده ۱۲ درصد لوازم آرایشی زنانه هستند.

وی افزود: متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که مردان به ‌ویژه جوانان گرایش زیادی به استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی زنانه برای زیبایی خود پیدا کرده‌اند، به گونه‌ای که از کرم پودرهای سفید کننده، خط چشم و حتی «اپیلیدی» که از لوازم آرایشی به شمار می‌رود نیز استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر آسیبهای اجتماعی به جوانان توصیه کرد، به جای استفاده از لوازم آرایشی زنانه برای جلب توجه از عطرهای خوشبو کننده استفاده کنند تا بوی بد بدن آنها که از تحمل گرما، فعالیت زیاد بدن در حین کار و پیاده روی برای فرار از ترافیک شهری ناشی میشود، موجب آزار دیگران نشود.