در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید

لذت طلبی، افزایش فعالیت های روزمره و مشغله های فکری برای افزایش درآمد موجب شده که در جامعه امروز افراد کمتر به داشتن برنامه غذایی مناسب توجه داشته باشند و به منظور صرفه جویی در وقت به مصرف کنسروها، فست فودها و غذاهای آماده و رنگارنگ اغذیه فروشی ها روی بیاورند.

 

چه بسیارند افرادی که از سلامتی خود به عنوان بزرگترین سرمایه زندگی غافل بوده و آن را به بهایی هرچند اندک برای داشتن لذت بیشتر و کوتاه مدت می فروشند، همچنین عوارض ناشی از ترویج زندگی صنعتی و پیشرفت تکنولوژی که تنها هدف از گسترش آن خدمت به بشریت است، پیش از هرچیز سلامتی افراد را مورد تهدید قرار داده است.

 

افزایش آمار افراد مبتلا به امراض جسمی و روحی و کاهش نشاط در زندگی افراد از عوارض سوء زندگی بدون برنامه، نداشتن تغذیه مناسب و فعالیت های بدنی در زندگی افراد است. 

 

عواملی که احساس سستی و ضعف در افراد ایجاد می کنند 
حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: به طور کلی عواملی که باعث ایجاد حالت کسلی و رخوت در افراد می شوند را می توان  به غذاهای دیر هضم، پرچرب و سرخ کرده مانند فست فودها و آب و هوای ناسالم  تقسیم کرد.

 

وی در خصوص انواع غذاها بیان کرد: غذاهایی که خونساز هستند و نتیجه هضم آنها تولید خون سالم و خوردن آن در تمام افراد ضروری است مانند غذاهای لطیف و زود هضم مثل گوشت بره، گوشت گوسفند، سبزیجات تازه، میوه ها، خصوصا انجیر و انگور، کاهو و نان تازه به ویژه سنگک از جمله مواد غذایی زودهضم و با ارزش تغذیه ای بالا محسوب می شوند.

 

این پژوهشگر طب سنتی گفت: یکسری از غذاها تا حدودی دیرهضم هستند و موجب افزایش غلظت خون می شوند، این مواد غذایی در افراد کم خون مفید و در بیماران مبتلا به غلظت خون باید با احتیاط مصرف شوند که این گروه شامل گوشت گوساله، پسته، عدس، چهار مغز، حبوبات و خرمای سیاه هستند.

 

عظمایی اذعان کرد: غذاهای دیر هضم دسته سوم گروه مواد غذایی را تشکیل می دهند که ارزش غذایی پایینی دارند و نتیجه هضم آنها افزایش اسید اوریک و کاهش کیفیت خون افراد است که باعث بروز بسیاری از بیماری ها و ایجاد حالت کسل کنندگی در افراد می شوند. 

 

وی افزود: چاقی و لاغری نامتناسب، سر گیجه، سردرد، امراض گوارشی، روحی و سندروم پلی کیستیک از دیگر عوارض ناشی از مصرف این مواد غذایی هستند. غذاهای سرخ کرده و چرب، گوشت گاو پیر، سوسیس و کالباس، تنقلات مصنوعی، شکلات، چیپس و پفک، غذاهای مانده و کنسرو شده از این موارد هستند. 

 

پروتئین ها عامل اصلی ایجاد حس کسالت
حمید بقایی پور پزشک عمومی، پژوهشگر تغذیه و درمان چاقی گفت: استفاده بیش از حد پروتئین ها موجب ایجاد حالت کسلی در افراد می شود که پروتئین ها حاوی مقادیری نیتراژن هستند و مصرف بی رویه آنها و متابولیسم حاصل از آن در کبد باعث آزاد شدن نیتراژن و ایجاد حالت گیجی و منگی در افراد می شود که البته بستگی به میزان مصرف  آن دارد. ما نمی توانیم یک ماده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنیم بلکه باید این مواد غذایی در حد اعتدال مورد استفاده قرار بگیرند.

 

وی اظهار داشت: به طور کلی موادغذایی که بتوانند تاثیر گذار در میزان نوسانات قند خون باشند موجب ایجاد حالت کسل کننده در افراد می شوند. استفاده بیش از حد مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت، لبنیات و نشاسته و به طور معمول مصرف هر غذایی با حجم زیاد باعث ایجاد خواب آلودگی و سستی می شود. 

 

مصرف این مواد غذایی موجب ایجاد رخوت در مغز می شود
عظمایی تصریح کرد: مصرف غذاهای با طبع سرد مانند ماست، دوغ و شیر موجب ایجاد حالت کسلی و خواب آلودگی در افراد می شود، زیرا با مصرف غذاهای با طبع سرد، سیستم گوارشی بدن به منظور هضم غذا حرارت بدن را وارد معده می کند، همچنین مصرف غذاهای سرد به دلیل ایجاد تغییر در طبع، فرد را دچار حالت کسلی و خواب آلودگی می کند. 

 

این پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف برخی از غذاهای سالم به دلیل صرف انرژِی زیاد سیستم گوارش برای هضم ، احساس خستگی و نیاز به استراحت در فرد ایجاد می شود. که در صورت لزوم افراد باید قبل از هضم غذا از خوابیدن اجتناب کنند.

 

وی گفت: بعضی غذاها به دلیل خاصیت شیمیایی موجود در آنها باعث رخوت در مغز می شوند مانند گوشت، برنج به علت میزان گلوکز بالا، نان سفید به دلیل کربوهیدرات و گلوکز زیاد، نخود به علت وجود نوعی اسید آمینه وشیرینی جات به دلیل ترشح زیاد انسولین باعث خواب آلودگی می شوند.

 

عظمایی افزود: همچنین ابتلاء فرد به بیماری هایی مانند ضعف معده، کبد چرب و غلظت خون باعث کسالت و خواب آلودگی وی در طول روز می شود. 

 

برای رفع کسالت و خواب آلودگی آب بنوشید! 
وی بیان کرد: افراد در حالت عادی باید روزانه تا شش لیوان آب بنوشند، اما میزان آن در طبع های مختلف متفاوت است. مصرف مایعات در سلامتی افراد تاثیر چشمگیری دارد و به رفع کسالت کمک شایانی می کند.

 

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: همچنین  استفاده از آبمیوهای طبیعی، شربت زعفران، عرق و دمنوش بید مشک و سنبل الطیب موجب پاکسازی خون و ایجاد نشاط و شادابی در افراد می شود.

 

استنشاق هوای آلوده خطرناک تر از فست فودها
عظمایی با تاکید بر نقش موثر ورزش های هوازی و تنفس هوای پاک در از بین بردن حس ضعف و سستی در افراد اظهار داشت: آب و هوای ناسالم بیشتر از نوع تغذیه افراد در ایجاد احساس ضعف و خواب آلودگی موثر است. استفاده از آب و هوای سالم و روش تغذیه ای مناسب موجب ایجاد سلامت و نشاط در افراد می شود که این دو موضوع با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند. 

 

این پژوهشگر طب سنتی اذعان کرد: افرادی که در شهرهای صنعتی زندگی می کنند حتی اگر از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند به دلیل استنشاق هوای آلوده و همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی های صوتی و امواج مضر حالت کسلی و خواب آلودگی در آنان ایجاد می شود.

 

وی بیان کرد: رایحه ها با توجه به طبع افراد به دلیل نزدیک بودن سیستم تنفسی به مغز می تواند در کوتاه مدت منجر به ایجاد نشاط و شادابی شود. استنشاق بوی سرکه در افراد گرم مزاج و گل محمدی در افراد سرد مزاج بسیار می تواند در ایجاد نشاط و شادابی و رفع کسالت در افراد کمک کننده باشد.

 

خوردن غذاهای چرب و سنگین چه بلایی بر سرتان می آورد
بقایی پور تصریح کرد: مصرف مداوم و طولانی مدت مواد غذایی حاوی متابولیت های نیتراژن که حالت سستی و رخوتی در افراد ایجاد می کنند موجب آسیب و تخریب بافت های کبدی و کلیوی می شوند.  

 

عظمایی اظهار داشت: غذاهای دیر هضم و ناسالم مانند فست فودها و مواد غذایی صنعتی  و دارای نگه دارنده، نوشابه ها و سس های صنعتی و به طور کلی مصرف بی رویه غذاهای چرب و ناسالم موجب بروز انواع بیماری ها، سر دردهای میگرنی افسردگی و در حالت های پیشرفته موجب سرطان می شوند. 

 

روش تغذیه ای سالم شاه کلید ایجاد حس نشاط و شادابی
بقایی پور بیان کرد: وی با تاکید بر اینکه داشتن برنامه غذایی مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد بیان کرد: توصیه می شود افراد وعده های غذایی را به وعده های مختلف با حجم کم تقسیم کنند و همه دسته جات غذایی را به تناسب مصرف نمایند و تمرکز بیش از حد بر یک گروه غذایی یا پرهیز از نوع خاص نداشته باشند، رعایت یک الگوی  تغذیه ای سالم بسیار می تواند در سلامت افراد موثر باشد.

 

وی اذعان کرد: به طور معمول غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و رادیکال های ضد پیری در ایجاد نشاط و شادابی در افراد تاثیر چشمگیری دارند. غنی ترین منبع آنتی اکسیدان و جوان کننده میوه ها و سبزیجات هستند، البته در بعضی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری های گوارشی میوه ها  باید با در نظر گرفتن پرهیز خاصی مصرف شوند.

 

معجون شگفت انگیز نشاط بخش
عظمایی اظهار داشت: ترکیب 1.5 لیوان آب به همراه 1.5 قاشق غذا خوری عسل، هفت عدد مغز بادام، یک عدد سیب زرد و یک عدد لیمو ترش به صورت مخلوط و مصرف آن ناشتا موجب ایجاد نشاط، بالا برنده سیستم ایمنی بدن، ضد اضطراب و استرس، ضد افسردگی، مفید برای استخوان ها، سرشار از پروتئین، تقویت کننده حافظه، قلب و ضد سرطان است.

 

داشتن روش تغذیه ای مناسب و استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل وجود انواع ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان بهترین منبع غذایی برای ایجاد نشاط، شادابی و رفع کسالت در افراد هستند.