اعتیاد بزرگترین و شایعترین آسیب‌های اجتماعی کشور

سردار مسعود زاهدیان با اشاره به رصد پلیس بر فعالیت مجرمانه قاچاقچیان مواد مخدر در حاشیه شهر و مناطق موسوم به باراندازهای مواد مخدر اظهار داشت: یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، شناسایی نقاط آلوده و برخورد با مجرمان و توزیع کنندگان مواد مخدر در مناطقی است که به صورت پایگاهی برای تهیه و توزیع مواد مخدر درآمده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: در حال حاضر اقدامات اطلاعاتی برای شناسایی این اماکن انجام شده و در آینده گزارش‌های کاملی از اقدامات انجام گرفته پلیس برای برخورد با مجرمان این نقاط ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مناطق حاشیه‌ای و جزیره‌هایی که در حاشیه کلان‌شهرها شکل گرفته، به محل و مامنی برای بروز آسیب‌های اجتماعی و جرائم مختلف تبدیل شده است.

زاهدیان گفت: در حال حاضر تمامی این نقاط شناسایی شده است و این مناطق برای پلیس کاملاً شناخته شده و مشخص است و قطعاً برخورد لازم با مجرمانی که در این مناطق مبادرت به توزیع و قاچاق مواد مخدر می‌کنند انجام خواهد داد.

به گزارش تسنیم، آمارهای ارائه شده در خصوص جمعیت حاشیه‌نشینان از 10 تا 18 میلیون نفر را شامل می‌شود؛ آماری که در مقایسه با جمعیت کشور، عدد قابل توجهی است و این در حالی است که این نسبت میان متن و حاشیه، در برخی شهرها به بیش از این رقم نیز رسیده و امروز حاشیه‌نشینی به یکی از معظلات اصلی کشور بدل شده است.

از سوی دیگر اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین و شایعترین آسیب‌های اجتماعی کشور، بیشترین ظهور و بروز را در مناطق حاشیه‌ای، محلات ناکارآمد شهری، مناطق ویژه و سکونت‌گاه‌های غیررسمی داشته و به عبارتی این مناطق به جولانگاه قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر تبدیل شده است؛ مناطقی که به واسطه فقر، عدم خدمات‌دهی مناسب به ساکنان آن‌ها، تراکم جمعیتی بالا، تنوع قومیتی و فرهنگی، نظارت حاکمیتی ضعیف و ... به محلی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و در صدر آن‌ها اعتیاد تبدیل شده است.  موضوعی که باعث شده تا معضل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی، در هر 4 جلسه مقام معظم رهبری با مسئولان ارشد نظام، به عنوان یکی از اولویت‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد و دستگاه‌های مسئول ملزم شوند تا برای حل این معضل، راهکارهای خاصی در نظر گیرند. مساله‌ای که علی‌رغم گذشت بیش از یکسال از آغاز این جلسات، هنوز نتیجه‌ای عینی از عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه را شاهد نبودیم.

در حال حاضر شهرهای تهران، مشهد و اهواز از جمله شهرهایی هستند که بیشترین جمعیت حاشیه نشین را در خود جای داده‌اند و به گفته سردار ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز، 34 پاتوق مواد مخدر در شهر تهران وجود دارد که به عنوان پاتوق‌هایی برای توزیع، خرده‌فروشی و مصرف مواد مخدر تبدیل شده است که غالب این پاتوق‌ها، در محله‌های ویژه، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌های پایتخت قرار دارند.