به دردهای بدنی خود حساس باشید

سیداسدالله موسوی فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: سرطان یک بیماری است که برای درمان آن به یک تیم تشخیص و درمان نیازمند است. این تیم شامل متخصصین مدیکال انکولوژی، فوق تخصص خون و سرطان بالغین، رادیوتراپی و متخصص پرتودرمانی و جراح است و در صورتی که سرطان اطفال باشد فوق تخصص خون و سرطان اطفال نیز در این تیم حضور دارند.

وی ادامه داد: اینکه درمان سرطان به سمت رادیوتراپی، شیمی‌درمانی یا جراحی پیش رود بسته به ماهیت سرطان و نحوه درمان‌های متداول و رایج در مورد آن سرطان دارد. 

موسوی ادامه داد: عموماً سرطان‌ها به جراحی، شیمی‌درمانی و درمان‌های هدفمند همچنین پرتودرمانی نیاز پیدا می‌کنند. 

این فوق‌تخصص سرطان خون و آنکولوژی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است که شیمی درمانی در بحث سرطان کمترین اثربخشی را دارد، گفت: خیر، این مسأله درست نیست سرطان‌هایی داریم که با شیمی‌درمانی کاملاً درمان می‌شوند و سرطان‌هایی هستند که رادیوتراپی و پرتودرمانی ممکن است در آنها نقشی نداشته باشند بنابراین در درمان هر سرطان باید روش درمانی به جا و درست انتخاب شود تا بتوانند نقش خود را در درمان بیماری ایفا کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شایع‌ترین سرطان‌ در کشور را سرطان معده دانست و گفت: البته در خانم‌ها شایع‌ترین، سرطان سینه است. 

وی علایم سرطان‌های مختلف را، متفاوت دانست و گفت: افراد در سنین میانسالی و پیری با مشاهده علایمی همچون درد مزمن و ناخوشی در بالای شکم و احساس سیری و نفخ به متخصص گوارش مراجعه کنند.

موسوی افزود: همچنین افرادی که در مدفوع خود خون می‌بینند باید برای تست سرطان روده بزرگ به متخصص گوارش مراجعه کنند. خانم‌ها نیز با دیدن توده‌ای در سینه یا تغییر کلی فرم سینه حتماً باید به متخصصین جراح سینه یا فوق‌تخصص خون و سرطان بالغین مراجعه کنند؛ سرطان‌های قسمت‌های مختلف بدن نشانه‌های متفاوت دارد. 

وی در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود سرطان درد ندارد، گفت: این موضوع در مورد سرطان سینه تا حدی قابل قبول است زیرا معمولاً توده‌های سرطان سینه در خانم‌ها بدون درد است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان، گفت: توصیه می‌شود افراد نسبت به دردهای خود و علایمی که در دستگاه‌های مختلف بدن مشاهده می‌کنند بی‌تفاوت نباشند.