تکلیف نیروهای پیش‌دبستانی چه می شود؟

مجلس شورای اسلامی 28 شهریور امسال مصوبه‌‌ای را برای تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی داشت این مصوبه 5 مهر 95 از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا به آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

سال گذشته نیز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، حدود 15 هزار نفر از نیروهای پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی به عنوان معلم به صورت حق‌التدریس در آموزش‌‌ و پرورش مورد استفاده قرار گرفتند.

در دستورالعملی که آموزش و پرورش در تاریخ 28 مهر 95 ابلاغ کرد، آمده است:‌ جذب نیروهای باقیمانده مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی نباید موجب تغییر سازماندهی نیروی انسانی منطقه شود. در جذب نیروهای باقیمانده رعایت شرایط احراز و طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان به طور دقیق در مقطع متوسطه اول و دوم الزامی بوده و به کارگیری واجدین شرایط با مدرک مرتبط در مقطع ابتدایی در صورت نیاز بلامانع است.

به کارگیری دارندگان مدارک نیمه مرتبط و غیرمرتبط در مقطع ابتدایی در سقف حق‌التدریس تخصصی و نیاز منطقه در صورت داشتن سابقه تدریس بلامانع و درصورت نداشتن سابقه تدریس در دوره ابتدایی صرفاً براساس نیاز به صورت تخصص چندمعلمی با توجه به رشته‌های تحصیلی افراد امکانپذیر است.

تعدادی از نیروهای خرید خدمات آموزشی طی تماس عنوان کردند: با وجود مصوبه مجلس و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور هنوز ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها برای جذب نیروهای پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی اقدام نکرده‌اند این در حالی است که برخی مناطق به‌ویژه در دوره ابتدایی با کمبود معلم مواجهند و این کمبود را با استفاده از تمدید خدمت نیروهای بازنشسته یا استفاده از مشارکت بخش خصوصی برای تأمین نیروی انسانی جبران می‌کنند.

با توجه به شرایط مصوبه مجلس مبنی براینکه جذب نیروهای پیش‌دبستانی باید براساس نیاز آموزش‌وپرورش و مرتبط بودن مدرک تحصیلی افراد باشد به نظر می‌رسد با استناد به این دو بند، جذب نیروهای پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی در اولویت نباشد.