عدم موفقیت سازمان محیط زیست در انجام وظیفه اش

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش" سیاست‌های کلی محیط زیست ؛اجرا و نظارت" که امروز (یکشنبه) در ساختمان قدیمی مجلس برگزار شد، اظهار داشت : آب ، خاک، هوا، گیاهان، حیوانات و مناسبات بیولوژیک متعادل بین این عناصر شکل دهنده محیط زیست طبیعی برای گیاهان و جانداران است.

 

وی افزود: اهمیت حفظ، حراست و صیانت از این عناصر تشکل دهنده محیط زیست به عهده کیست؟ خداوند متعال این که آفریننده جهان هستی و انسان است این عناصر را در اختیار بشر قرار داده و تأکید شده بر حفظ و حراست و صیانت از آن‌ها و اختصاص به شخص و اشخاص هم ندارد، در آغاز سوره مبارکه انفال تعلق این عناصر مهم به ذات مقدس عهدیت و به پیامبر مکرم اسلام (ص)، ای پیامبر از تو درباره انفال سوال می‌کنم در جواب ارائه شده که متعلق به خدا و پیامبرم است.

 

دادستان کل کشور ادامه داد: اگر تعارضی بین حق فرد و حق عموم باشد بنا بر گفته فقها حق عموم ارجحیت دارد و حق فرد باید فدا شود در مقررات حقوقی نیز متأسفانه وقتی من به این سمت منصوب شدم و با توجه به اینکه یکی از وظایف دادستانی حفظ صیانت از حقوق عمومی است، انگیزه‌ای برای ورود بیشتر من شد، در قوانین حقوق عمومی بسیار آمده اما تعریف جامعی ندارد بعد هم نتوانسته‌ایم در یک مجموعه‌ای مصادیق آن را احصاء کنیم، یکی از کارهای اساسی و اصولی که باید انجام شود به ما در این زمینه حقوق عمومی کمک کنید تا فهرستی در این زمینه داشته باشیم چه بخش‌هایی که در قوانین احصاء شده و نام برده شده چه مسائلی و اموری که در قوانین هم ممکن است احصاء نشده باشد چون ممکن است پیشرفت‌ها باعث به وجود آمدن حقوقی شود و چگونگی از دفاع این حقوق عمومی از دیگر مواردی است که باید مشخص شود، مصادیق روشنی مثل مصادیقی که در سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده داریم مثل صیانت و حفاظت از منابع ملی، کوهها، جنگل‌ها، مراتع ملی، دره‌ها و امثال این‌ها ، یک مسئولیت فوق العاده‌ای بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است من با تمام احترامی که برای ابتکار و همکارانش قائل هستم عرض می کنم که سازمان محیط زیست در انجام وظیفه خودش موفق نبوده است.

 

وی با بیان اینکه محیط زیست مسئول حراست، مراقبت و دفاع از حقوق عامه است گفت: در تجاوزات به جنگل‌ها و اراضی که سرمایه ملت است از جمله مواردی است که در کشور ما اتفاق افتاده است.

 

وی بیان داشت: طی بازدیدی که از اطراف تهران، شمال تهران، لواسانات و دماوند داشته ام بروید ببینید که چه خبر است؟ به چه قیمت برای تفریح یک روزه طبیعت را باید تخریب کنند؟ بعضی پروژه‌ها مصداق روشن زمین خواری و کوه‌خواری است.کنار دریا و در سواحل دریا بروید ببینید چه اتفاقی می افتد دستگاه‌های دولتی و افراد ثروتمند با هم مسابقه گذاشته‌اند در مناطق خوش آب و هوای مشهد بروید ببینید چه تجاوزاتی به انفاق عمومی و حقوق مردم انجام گرفته است هم ما مسئولین و هم محیط زیست در همایشی که در مشهد برگزار شد مسئله صیانت از حقوق عمومی و حفاظت از محیط زیست به طور جدی در حال پیگیری است قوه قضائیه در این خصوص جدی است منتهی اگر بین قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی و محیط زیست این تعامل و همکاری باشد ما موفق هستیم ولی اگر محیط زیست هر چند فعالیت کند ولی قوه قضائیه و دستگاه های مربوطه همکاری‌ای نداشته باشند موفق نخواهد بود.

 

دادستان کل کشور تأکید کرد: من این تعهد را می دهم که آنچه در حوزه وظایف، اخلاقی، قانونی بنده و مجموعه دادستان‌های کل کشور است برای نگهداری سرمایه‌های ملی و مهم وجود دارد ولی باید اطلاع داده شود از روزی که بنده به این سمت منصوب شدم خوشبختانه قانون آئین دادرسی کیفری که از سال گذشته اجرایی شد اختیارات و وظایف ما را گسترش داد و ما به استناد این قانون عرض می کنم در هر کجای کشور هر بخشی از محیط زیست و حقوق عمومی را که شما عزیزان یا سایر مسئولین و کارکنان ادارات و مسئولان ذیربط گزارش دهند مطمئن باشید که ما پیگیری خواهیم کرد یعنی جزو وظایف خود می‌دانیم و حتما بایستی به این وظیفه خود جامه ی عمل بپوشانیم.

 

وی گفت: قوه قضائیه عزمش را جزم کرده ، دستورالعمل و بخش نامه هایی بوده و 450 دادستان در کل کشور پا به رکابیم دیروز خبری شنیدم که وزیر محترم جهاد کشاورزی دستور داده که قراردادهای مربوط به فروش و برداشت چوب از جنگل که اسمش را باید بلعیدن جنگل‌ها نامید خوشبختانه جلویش را گرفته و دستور داده که نباید چنین کاری انجام شود باید جلوی ضرر را از هر جایی گرفت ما در خدمت شما هستیم.

 

وی افزود: از ابتکار و وزیر جهاد کشاورزی تقاضا می‌کنم که نسبت به اطلاع رسانی به مردم اقدام کنند و به زیر مجموعه‌های خود توجه داشته باشند چراکه در برخی موارد آنها دنبال مصادیقی هستند.

 

وی اذعان داشت: محیط زیست که برای نسل‌های آینده است باید حفظ و حراست شود.