کشور ما دیرتر از سایر کشورها توجه به محیط زیست را آغاز کرده است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش" سیاست‌های کلی محیط زیست ؛اجرا و نظارت" که امروز (یکشنبه) در ساختمان قدیمی مجلس برگزار شد، اظهار داشت : امروزه در دنیا عمدتا محیط زیست را با توسعه پایدار می‌شناسند، از 50 سال پیش پیشرفت اقتصادی و ورود صنعت و تکنولوژی توسعه را ارتقاء می‌بخشد، ولی پایداری را نه وقتی امروزه توسعه پایدار را مطرح می‌کنند عدالت و فرهنگ را در کنار محیط زیست در زیر مجموعه‌های آن می‌بینند اما باز هم در محیط‌هایی مثل محیط ایران احساس می کنیم که دیرتر از همه جا به فکر محیط زیست افتاده‌ایم 10 سال است که محیط زیست را جدی می گیریم در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی از 50 سال پیش توجه به محیط زیست را شروع کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: ما به زندگی پایدار و سبز نیاز داریم یعنی اینکه نه تنها توسعه باید پایدار باشد بلکه زندگی هم پایدار باشد بنابراین باید از در خانه و منزلمان محیط زیست را رعایت کنیم تا محل رفت و آمد و کارمان و این موضوع دلیلش این است که تمامی منابعی که در اختیار ما است این است که ما مالک اصلی انفال و منابع طبیعی نیستیم و باید رضایت خداوند را از اجاره و امانتی که خداوند به ما ارائه داده جلب کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: محیط زیست به معنی تنظیم رابطه انسان با طبیعت است به نحوی که موجب تخریب طبیعت نشود و این باید جزو زندگی بشر باشد تا زندگی ما به زندگی پایدار برسد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از مجلس خواستاریم تا قانون جامعی در خصوصیات محیط زیست بنویسد و البته می‌توانند از سازمان حفاظت محیط زیست که راهنمای خوبی هم در تنظیم سیاست‌های پولی محیط زیست بوده کمک بگیرند.

 

محسن رضایی تاکید کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست نیز تقاضا می کنیم که در قسمت پژوهشی و آموزشی کار خود را شروع کرده و به ادبیات توصیف شده از محیط زیست که در جهان مطرح شده خود را محدود نکنند.

 

وی بیان داشت: بهره‌برداری درست از طبیعت به معنای شکر عملی انسان در برابر طبیعت محسوب می‌شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: جرم انگاری تخریب در زمینه محیط زیست نیازمند یک ضابط قضایی است و نیازمند یک پلیس محیط زیست هستیم برادران حافظ محیط زیست محدود بوده از امکانات کمتری برخوردارند.

 

رضایی تصریح کرد: نکته دیگر این است که ما نیازمند رصد تحلیل‌های زیستی هستیم و با مسائل جدید محیط زیستی در آینده مواجه خواهیم شد و این همان موضوع آینده‌نگری است که در سیاست های کلی محیط زیست آورده شده است، تهدیدات محیط زیست دو منشأ دارد اولی، منشئی از خود طبیعت است همانند جهش‌های مولکولی و بیماری‌ها بی سابقه، و دومی مسائلی است که انسان عامل ایجاد آن محسوب می‌شود، آتش زدن مرتب جنگل‌ها با اینکه افزایش درجه حرارت وجود دارد اما سریالی بودن آتش سوزیها نگاه امنیتی محیط زیستی می‌طلبد یا اکثر باغات بندر عباس به خاطر بیماری جدیدی که آمده دچال مشکلاتی شده ما چطور می‌توانیم این تهدیدات را به عوامل طبیعی اختصاص دهیم بنابراین اگر ما یک مرکز رصد تحلیلی داشته باشیم به راحتی می‌توانیم منشأ تهدیدات محیط زیستی را دریابیم. این یک خلأ است که رفع آن ضرورت دارد بعد نظارت و تجدید نظر بر سیاست‌ها که به مدت 10 ساله رخ می‌دهد بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود و امیدواریم بعد از این همایش‌ها دست به دست هم این حرکت را مستمر ادامه دهیم. این جلسه را به فال نیک می‌گیریم چراکه سرآغاز مدل جدیدی از اجرای سیاست‌ها است و امیدواریم همه وزارت‌خانه‌ها این کار را دنبال کنند.

 

وی گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست که در سیاست‌گذاری‌ها کمک کننده بوده  و این سیاست‌ها را از کاغذ و کتاب به اجرا کشیده‌اند تشکر می‌کنیم کار بسیار خوبی صورت گرفته و مطالعات وسیعی شده است بعد از سیاست‌ها قانون ، نقشه، برنامه، نظارت، تبلیغات و آموزش مد نظر است.