تولید جایگزینی مناسب برای ترمیم پوست دردانشگاه امیرکبیر
حمید کشوری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تولید پوست مصنوعی گفت: این محصول با استفاده از مواد طبیعی تولید شده است و جایگزینی مناسب برای ترمیم پوست محسوب می شود.

وی ادامه داد: این ماده از کلاژن و اسید هیالورونیک ساخته شده که قادر به کنترل رفتار سلولی و عامل جلوگیری کننده از رشد و تکثیر باکتری‌ها است که موجب ترمیم آسیب بافت ها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: کلاژن استفاده شده در این مواد یکی از موردهای استفاده شده در پوست مصنوعی تولید شده است که این ماده موجب بهم پیوستن و پشتیبان بافت می شود.

کشوری با تاکید بر اینکه در این مطالعه موفق به طراحی سامانه ای با الگوهای زیستی شدیم، تصریح کرد: برای ساخت این پوست مصنوعی در ابتدا فیلم دو بعدی با استفاده از فرآیند لایه نشانی چرخشی عسل و کیتوسان و ارزن تهیه شد و خواص مکانیکی، تخریب پذیری، نرخ نورم، نفوذ آب و ضد میکروبی در  آن آنالیز شد.

وی گفت: در این مورد ابتدا فیلم 2 بعدی بر روی زخم قرار داده و جذب بدن شد و بعد از آن فیلم 3 بعدی قرار داده شد، زخم پس از 7 روز بهبود یافت بدون آنکه جای زخم بر روی بدن باقی بماند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: این ترمیم زخم ها با پانسمان‌های معمول 21 روز طول می کشد و بعد از ترمیم بر روی بافت باقی می ماند ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان داد که با استفاده از فیلم‌های 2 بعدی پس از 14 روز و با استفاده از فیلم 3 بعدی پس از 12 روز زخم بهبود می‌یابد.

کشوری افزود: گام دیگری که در این تحقیقات ادامه دارد تهیه فیلم 3 بعدی است که در این راستا است فیلم‌های 2 بعدی و 3 بعدی تهیه شده در فاز حیوانی بر روی موش و خرگوش مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج به دست آمده حاکی از اثر بخشی پوست تولید شده برای ترمیم بافت بوده است.

وی ماده کیتوسان، ارزن و عسل را از دیگر مواد استفاده شده در این طرح تحقیقاتی نام برد و اظهار کرد: کلاژن مورد نیاز این تحقیق از موش و اسید هیالورونیک از خون بند ناف استخراج شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآورشد:خوشبختانه با استفاده از 5 ماده زیستی پوست مصنوعی توانسته ایم  پس از 7 روز قادر به بهبود زخم شدیم بدون آنکه جای زخم در بدن باقی بماند.