لزوم انجام جراحی‌ها بدون اهدای خون

علی اکبر پورفتح اله در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: هفته مدیریت خون بیمار را از امروز 18 آبان تا یک هفته پیش رو داریم، مقوله ای که 5 سال است که در ادبیات خون در جهان مطرح شده است تا تلاش شود خون بیمار مدیریت شود و احتیاج به خون دیگران نباشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه عنوان کرد: در آمریکا سالانه 5 درصد افزایش اهدای خون داشتند بطوریکه در سال 2014 بالغ بر 16 میلیون اهدای خون داشتند ولی در سال 2016 بالغ بر دو درصد کاهش انتقال داشتند زیرا خون بیمار را دیگر مدیریت می‌کنند و عصر جدید اهدای خون بر مدیریت اهدای خون است.

پورفتح اله ادامه داد: جراحی بدون اهدای خون در عصر جدید مدیریت خون مطرح است که نیاز بیمارستانها و پزشکان ما تغییر کند، بیمه های باید از خدمات مدیریت خون حمایت کنند، و این کار آنان می‌ تواند برایشان خلق ثروت کند زیرا دریافت خون از دیگران هزینه بر و عوارض خود را دارد.

وی تصریح کرد: یک واحد خون در آمریکا 200 دلار ارزش دارد ولی 5 برابر آن هزینه دریافت و عوارض خون است، و از طرفی هم زمانی که بیمار خون دریافت می‌کند هزینه هتلینگ بر اثر زیاد بستری شدن افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال ایران خاطرنشان کرد: مصرف آسپرین باید 24 ساعت قبل از جراحی قطع شود که یکی از مهمترین مقولات مدیریت خون است، همچنین وضعیت بیمار در اتاق عمل باید به صورتی مدیریت شود تا خونی که از بیمار بیرون می آید با دستگاه‌هایی پاللایش و برای خود بیمار استفاده شود.