دارچین چیست؟

دارچین پوست نوعی درخت است. این ادویه از پوست چند نوع درخت تهیه می شود که همگی متعلق به یک گروه هستند. بهترین نوع دارچین متعلق به سری لانکا است که بوی تندتر و طعم قوی تری دارد. یک قاشق چایخوری از دارچین حاوی ۲۸ میلی گرم کلسیم، تقریبا یک میلی گرم آهن، بیش از یک گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین C و K است.
مطالعات بر اثر دارچین بر بیماران دیابتی

گروهی از مطالعات نشان داده اند که عصاره ی دارچین می تواند بر میزان فعالیت انسولین در بدن اثر گذاشته و آن را تشدید کند و بدین شکل میزان قند خون را کاهش دهد. در یکی از این مطالعات که در پاکستان بر روی ۳۰ زن و ۳۰ مرد با چهل سال سن به انجام رسید محققان توانستند قند خون افراد را بدون استفاده از انسولین و تنها با مصرف دارچین کنترل نمایند. در این بررسی محققان با مصرف روزانه ی شش گرم دارچین برای چهل روز قند خون را به شکل بسیار موثری کاهش دادند و در حد طبیعی نگه داشتند. علاوه بر میزان قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید نیز در طی بیست روز مصرف دارچین به حد طبیعی رسید.
دارچین چگونه می تواند قند خون را کاهش دهد؟

اثرات مفید دارچین بر دیابت کاملا اتفاقی کشف شد و دانشمندان از حدود ده سال پیش تحقیقات خود را بر روی اثرات دارچین بر قند خون آغاز کردند. این تحقیقات هنوز هم ادامه دارد اما اکنون به خوبی می دانیم که موادی موجود در دارچین از شکل گیری رادیکال های آزاد(مواد شیمیایی که با بالا رفتن سن و یا بیماری در بدن بوجود می آیند و باعثتخریب سلول های بدن می شوند) جلوگیری می کند و بدین شکل از اثرات مخرب بیماری دیابت می کاهند. علاوه بر این ویتامین های C و K موجود در دارچین از آنتی اکسیدان های قوی هستند و بر اثر مثبت دارچین می افزایند و فرایند شکل گیری عوارض جانبی دیابت را کند می نمایند. دارچین میزان حساسیت سلولی و جذب گلوکز(قند خون) را افزایش می دهد. ترکیبات موجود در دارچین به سوخت و ساز گلوکز کمک و از تجمع آن در خون جلوگیری می کنند.
چگونه می توان دارچین را به رژیم غذایی افزود؟

اکنون کپسول های حاوی عصاره ی دارچین در بازار وجود دارد که برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی ساخته شده است اما هنوز هم بهترین راه بهره بردن از دارچین استفاده از چوب دارچین است. بهتر است تا جایی که می توانید از دارچین تازه استفاده کنید و مقداری از آن را همراه با چای دم کنید و بنوشید. دانشمندان توصیه می کنند بیماران دیابتی هر روزه یک تا یک و نیم قاشق چایخوری سر پر از پودر دارچین استفاده کنند. cinnamon
دارچین را می توانید همراه با مواد غذایی زیر مصرف نمایید:

چای - آب سیب - برش هایی از سیب تازه - شکلات داغ یا قهوه - کلوچه و نان - حلیم - ماست - کیک رژیمی - نان تست و کره

حدود چهار تا پنج قاشق چایخوری از دارچین می تواند قند خون را ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش دهد و با استفاده از دو قاشق چایخوری دارچین یک سوم منیزیم مورد نیاز بدنتان را دریافت خواهید نمود.

توجه: دانشمندان توصیه می کنند هنگام استفاده از دارچین حتما قند خونتان را به طور منظم کنترل کنید تا دچار افت قند خون نگردید. همچنین در هر وعده تنها دو قاشق غذاخوری دارچین مصرف نمایید. دارچین دارای خاصیت ضدانعقادی خون نیز هست. گرچه این خصوصیت برای سلامتی مفید است و از سکته ی قلبی و مغزی جلوگیری می کند اما ممکن است مصرف آن برای خانم ها در هنگام قاعدگی مناسب نباشد.
نحوه ی نگهداری از دارچین:

بهتر است دارچین تا حد ممکن تازه باشد. دارچین را در محل خشک، سرد و تاریک نگه داری کنید. چوب دارچین را می توان دو تا سه سال نگه داری نمود اما پودر دارچین پس از شش ماه عطر و خاصیت خود را از دست می دهد.