مرگ سالانه 5 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا
 مسعود زندی معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مراسم رونمایی سند جامع کنترل آلودگی هوا که امروز (چهارشنبه)  در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: تهیه سند جامع آلودگی هوا سندی است که می‌تواند مایع دلگرمی برای سازمان محیط زیست باشد.
 
وی افزود: در یک دهه گذشته عواملی مانند ریزگردها در 23 استان کشور و تغییر اقلیم که یکی از چالش‌های مهم کشور است باعث تشدید آلودگی‌ها شده است.
 
معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: دلیل اصلی آلودگی‌ها عدم تناسب ظرفیت‌ها است به عنوان مثال تهران ظرفیت تردد 3 میلیون خودرو و 2و نیم میلیون موتور سیکلت را ندارد.
 
زندی تصریح کرد: میزان مصرف انرژی در کشور ما 9 برابر میانگین جهانی است و در بحث تغییر اقلیم در جهان رتبه پایین‌تر از 10 را دریافت کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه خودروها سهم اصلی آلودگی هوا را دارند، گفت: در رابطه با کاهش آلودگی‌ها اقدامات زیادی انجام شده و در این راه توفیقاتی داشتیم به عنوان مثال در سال 92 در هئیت وزیران استاندارد خودروهای به یورو 2 و استاندار بنزین در 4 استان به یورو 4 تغییر کرد.
 
معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: تمام این اقدامات باعث شد که در کشور تعداد روزهای آلوده هوا از 150روز به 100 کاهش پیدا کند.
 
زندی با بیان اینکه بسیاری از قوانین ما که به تصویب رسیده‌اند هنوز مغفول مانده‌اند، گفت: در اجرای قوانین 16 دستگاه و وزارتخانه متولی هستند که در اجرای قوانین تخلف داشتند و ما در سند جامع آلودگی هوا سعی داشتیم وظایف دستگاه‌های مختلف را تعیین کنیم.
 
معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: آلودگی هوا یک موضوع چند وجهی است و باید تمام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند زیرا در کشور سالانه 5 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.