نظام ملی خدمات توانبخشی طراحی می شود

محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشیگفت: به طور کلی باید گفت خدمات توانبخشی به افرادی تعلق می‌گیرد که دچار اختلالات تکاملی، بیماری‌های پیش‌رونده دستگاه عصبی و از دست دادن عضو بر اثر حادثه یا سانحه شده‌اند. همچنین قطع نخاعی‌ها و افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند شامل این گروه می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که به خدمات توانبخشی نیاز دارند، گروهی هستند که دارای نقصی در سلامت جسمی‌، روانی و اجتماعی هستند مثلاً بیماران اسکیزوفرنی زیرمجموعه این دسته قرار می‌گیرند همین طور کسانی که مشکل جسمی شنوایی یا بینایی دارند به خدمات توانبخشی نیازمندند.

جغتایی ادامه داد: آمارهای این گروه در کشورهای مختلف متفاوت است اما چون کشور ما نظام ثبتی ندارد هنوز نمی‌توانیم آمارهای دقیقی را ارائه دهیم ولی اگر جامعه‌ای را طیفی بگیریم 10 درصد هر جامعه به این خدمات نیازمندند یعنی از هر صد نفر 10 نفر این خدمات را می‌خواهند. 

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، گفت: در حال حاضر مشغول طراحی نظام ملی خدمات توانبخشی هستیم و بخشی که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود تشخیص به موقع،‌ مداخلات اولیه به موقع، بخش توان‌پزشکی این افراد است. همچنین وزارت وظیفه دارد این افراد را برای ارجاع به دستگاه‌های دیگر همچون بهزیستی معرفی کند.

وی پاشنه آشیل خدمات توانبخشی را بیمه دانست و گفت: تا بیمه‌ها وارد گود نشوند ارائه این خدمات به خوبی امکانپذیر نیست. وزارت بهداشت با توجه به محدودیت سازمان‌های بیمه‌گر این خدمات را اولویت‌بندی کرده است و یک بسته خدمتی بیمه که شامل خدمات جامع است را برای کسانی که اختلالات تکاملی و اختلالات پیشرونده دوران سالمندی دارند (پارکینسون و آلزایمر). همچنین قطع نخاعی‌ها و قطع عضوها و افراد مبتلا به سکته‌های مغزی در مراکز جامع خدمات توانبخشی و بیمارستان‌ها در نظر گرفته است. 

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: وزارت بهداشت اولویت‌بندی را تحویل شورای عالی بیمه داده و هم اکنون منتظر هستیم این طرح توسط شورای عالی بیمه تصویب شود. در حقیقت وزارت بهداشت محدودیت‌های نظام‌های بیمه‌گر را می‌داند به همین دلیل گروه‌هایی که نیاز ویژه به این خدمات را دارند اولویت‌بندی کرده است.

 جغتایی در پاسخ به این سؤال که این طرح از چه زمانی اجرایی می‌شود،‌ گفت: بخشی از آن در حال پیاده‌سازی است و به تدریج و برحسب نوع بیماری‌ها طرح با هماهنگی سازمان‌های مختلف پیاده‌سازی می‌شود. مثلاً بخشی از آن با همکاری بنیاد شهید و مراکز توانبخشی اجرا می‌شود. برنامه اقدام ملی طراحی شده و هم اکنون در حال تدوین پروتکل راهنماهای بالینی هستیم. این طرح به موازات تدوین و به تدریج اجرا می‌شود.