تراز صادرات داروی کشور منفی شد

سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز تحریم‌های دارویی پابرجا است و آیا شما این مطلب را تأیید می‌کنید که در نمایشگاه بین‌المللی اجازه ورود تولیدکنندگان ایرانی داده نشده بود، گفت: این که شرکت‌های ایرانی اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی را پیدا نکردند را نیز بنده شنیدم اما فکر می‌کنم بخشی از آن مربوط به کارهای اداری است که باید برای نمایشگاه انجام می‌شد و نمی‌توان آن را مرتبط با حوزه تحریم‌ها دانست.

وی افزود: باید در پسابرجام از فرصتی که پیش آمده بهترین استفاده را کرده و در مدیریت سیستم دارویی به سمتی رویم که با نگاه به تولید داروهای داخلی بتوانیم رقابت در واردات و داروهای خاص که مورد نیاز مردم است و منبع تولید داخل ندارد را ایجاد کنیم همچنین باید بازار دارو را از این حالت بسته بودن خارج کرده تا هم نیازهای مردم و بیماران تأمین شده و به سهولت در دسترس قرار گیرند و هم بتوانیم با توجه به گایدلاین‌های درمانی نیازهای دارویی کشور را تأمین کنیم.

دبیر انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: باید در قیمت‌گذاری به سمتی حرکت کنیم که کیفیت مواد بسته‌بندی و تولید داخل بتواندبه خوبی تأمین شود و محصولاتی رقابتی تولید کنیم؛ اینکه ما درب را به سوی بازار خارجی ببندیم یا اینکه فقط به محصولاتی بها دهیم که در داخل تولید می‌شوند به‌نظرم کمکی به صنعت داروسازی کشور نکرده‌ایم.

مژدهی‌آذر در ادامه گفت: ما در کشور پتانسیل‌های بسیار خوبی داریم باید شرایطی فراهم شود تا نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های معتبر دارویی بتوانند به داخل کشور آمده و سرمایه‌گذاری کنند و کشورمان به قطب صادراتی منطقه تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در بحث دارو بیشتر تولیدکننده هستیم یا واردکننده، گفت: کشور ما در حوزه دارو بیشتر تولیدکننده است البته در حوزه فرمولاسیون دارو؛ اما در منابع و مواد اولیه واردکننده هستیم؛ داروسازی بخش‌های مختلفی دارد و لازم است در قسمت مواد اولیه دارو، کار بیشتری صورت گیرد اما خوشبختانه در فرمولاسیون و تولید داروهای مورد نیازمان توانسته‌ایم 97 درصد نیاز کشور را تولید کنیم، در عین حال واردات دارو ارزبری بسیاری دارد و حدوداً 60 درصد از ارز دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

دبیر انجمن داروسازان در پاسخ به این سؤال که داروخانه‌ها هم‌اکنون چه میزان از بیمه‌ها طلبکار هستند، گفت: وضعیت پرداختی‌ها خوب نیست؛ اجرای طرح تحول توانست رضایتمندی بیماران را حاصل کند اما چون براساس منابع پایدار بودجه‌ای برنامه‌ریزی نشده بود به مشکل برخورد کردیم. زنجیره دارویی برخلاف خدمات پزشکی دارو در اختیار بیمار قرار می‌دهد و سرمایه به نسبت خودش برنمی‌گردد.

سجادی افزود: هم‌اکنون بسیاری از داروخانه‌های شهرستان‌ها از دی‌ماه سال 94 پولی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت نکردند و کل مطالبات سال 95 بیمه سلامت نیز به قوت خودش باقی است و با توجه به قیمت و سود دارو عملاً این چرخه معیوب و زیان‌ده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا داروسازان برای ادامه این روند پول کافی دارند، گفت: به هیچ‌وجه، همین الان گلایه و شکوه‌ها بسیار زیاد است و دوستان داروساز در حال جمع‌آوری تومارهایی از سراسر کشور هستند و ما نگرانیم ارائه خدمت به بیمه‌ شدگان مختل شود؛ مکاتبات بسیاری با وزارت رفاه و کشور انجام داده و اعلام کرده‌ایم ممکن است تجمعاتی از سوی داروسازان صورت گیرد.

رئیس انجمن داروسازان گفت:منابع بانکی که در اختیار قرار می‌گیرد با سود بالای 20 و 22 درصد نمی‌توانند چرخه اقتصادی مناسب را برای داروخانه‌ها تأمین کنند در عین حال امیدواریم مشکل حل شود.

در ادامه این گفت‌وگو مهدی رهبر مژده‌ای آذر یکی رئیس انجمن داروسازی به تشریح وضعیت داروسازی کشور پرداخت و گفت:‌ وضعیت داروسازی کشور از نظر وظیفه‌ای که روی دوش داروسازان است مناسب است زیرا همکاران ما به وظایف خود از اول انقلاب چه در دوران جنگ، چه در دوران سازندگی و علی‌الخصوص در دوره تحریم عمل کرده‌اند و حتی توانستند داروها را با فناوری‌های نوین و تکنولوژی خاص پیاده کنند و مسائل آن را حل نمایند.

مژده‌ای آذر افزود: داروسازان زحمت بسیاری کشیدند اما سؤال این است که از سوی مسئولان کشور در قبال زحمت داروسازان چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: مسئولان کشور در ارزش گذاشتن به خدمات داروسازان تلاش‌شان کافی نبوده زیرا دولتی شدن دارو (تولید - توزیع - فروش) موجب شده رقابت از میان رود و هر کسی با تولید هر دارویی بیمار را مجبور به مصرف کند و بخش خصوصی توان رقابت خود را با بخش دولتی از دست داده است.

رئیس انجمن داروسازان گفت: در زمینه دارو هم غول‌های بزرگ دارویی دولتی باعث شده‌اند بخش خصوصی قادر به رقابت و حضور واقعی نباشد در نتیجه تراز صادرات دارویی منفی شده و هم‌اکنون یکی از تلاش‌هایی که مسئولین سازمان غذا و دارو در حال انجام آن هستند فائق آمدن به این تراز منفی است.