گلایه دبیری از وضعیت نامناسب جنگل ها
فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با طرح تنفس جنگل‌ها اظهار داشت: به طور کلی متولی اصلی جنگل‌های کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع است، اما با توجه به مسئولیت کلی سازمان حفاظت محیط زیست که در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی بر عهده دارد، با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع در خصوص محدود کردن بهره‌برداری از جنگل‌ها در حال فعالیت است.
 
وی گفت: چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی دستوری صادر و نامه‌ای به رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع داده‌اند که در چندین بند وضعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها را مشخص می‌کند.
 
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توقف بهره‌برداری‌هایی که تعهدی ایجاد نکرده، عدم واگذاری عرصه‌های جنگلی برای بهره‌برداری‌های بعدی، ایجاد تسهیلات لازم برای واردات چوب به قیمتی که بتواند زمینه کاهش قاچاق چوب را فراهم کند و سایر تمهیداتی که در نهایت در مراحل بعدی منجر به توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی شمالی خواهد بود ، از جمله مواردی است که در مفاد دستور وزیر جهاد کشاورزی ذکر شده است.
 
دبیری در ادامه تصریح کرد: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع مخالفتی با کلیات طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها ندارد اما نظرشان این گونه است که به دلیل حقوق مکتسبه‌ای که قبلا در این زمینه به وجود آمده این طرح قدم به قدم اجرا شود و از استان گیلان شروع کنیم.
 
وی افزود: بهره‌برداری از جنگل‌ها اتفاق خواهد افتاد چراکه جنگل‌های ما به ویژه جنگل‌های هیرکانی به لحاظ وسعت محدودی که نسبت به مساحت کل کشور دارند از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.
 
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم محدوده باقی مانده از جنگل‌هایمان را حفظ کنیم راهی جز توقف بهره‌برداری از آن‌ها نداریم.
 
دبیری تصریح کرد: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع در حال طراحی یک برنامه مشخص است تا طبق زمان‌بندی تعیین شده به نقطه مورد نظر یعنی طرح تنفس جنگل‌ها برسند و اینکه چه سالی به نقطه صفر و توقف مطلق بهره‌برداری از جنگل‌ها دست یابیم، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نوع بهره‌برداری و قرارداد جدیدی منعقد نشده و آن‌چه باقی می‌ماند طرح‌های بهره‌برداری مربوط به سال‌های گذشته است، البته این قراردادهای بهره‌برداری زمان مشخصی دارد و به محض اینکه زمانشان تمام شود، متوقف خواهند شد.
 
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در رابطه با توقف بهره‌برداری‌های گذشته با سازمان جنگل‌ها و مراتع بسیار بحث شده ولی مدیران این سازمان معتقدند که میزان وسعت محدوده‌های جنگلی که این طرح‌ها در آن‌جا اجرایی می‌شود به نسبت طرح‌هایی که در آینده قرار بوده واگذار شود بسیار کمتر است، بنابراین به گفته آن‌ها بهره‌برداری‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد در حدی نیست که تأثیرگذار باشد.