تحول مدیریت‌های اجرایی ملی با مدیریت خانم ها

اسحاق جهانگیری در مراسم معارفه معاون جدید رئیس‌جمهور در منصب ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشکر از زحمات مسعود سلطانی‌فر رئیس سابق این سازمان که هم‌اکنون وزیر ورزش شده است، اظهار داشت: آقای سلطانی‌فر کارهای ماندگاری در سازمان میراث فرهنگی انجام دادند و امیدوارم همین کارهای ماندگار را در وزارت ورزش انجام دهند.

وی همچنین با تشکر از پذیرش مسئولیت از طرف زهرا احمدی‌پور در منصب ریاست سازمان میراث فرهنگی گفت: امیدوارم فعالیت‌های موفق دوره گذشته با همکاری همکاران این سازمان در دوره مدیریت خانم احمدی‌پور ادامه یابد.

جهانگیری در تشریح سوابق ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی افزود: خانم احمدی‌پور به عنوان یک خانم و زن دانشگاهی توفیقاتی در مدیریت‌های میانی داشته است و امروز ما شاهد حضور وی در یک سطح مدیریت ملی هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهوردر ادامه عنوان کرد: در ارتباط با مدیریت‌های کشور با واقعیت‌هایی مواجه هستیم و آن این است که باید این مدیریت‌ها خلاقانه و منفعل شود زیرا چشم‌انداز مدیریت اجرایی و دولتی تغییر کرده است که شاید یک دلیل آن عرصه تکنولوژی و فناوری‌ها باشد، عرصه انفجار اطلاعات، تکنولوژی‌ و فناوری‌ها باشد بنابراین صرفا نمی‌توان به تجربه مدیران گذشته اکتفا کرد کما اینکه تجربه مفید است ولی واقعیت‌‌ها براساس نیازهای نهادهای اجرایی یک مسئله جدی شده است.

وی در ادامه بیان داشت: موضوع دوم زن‌ها و فرصت‌هایی است که آنها می‌توانند در مدیریت‌های اجرایی کشور ایجاد کنند، زیرا معتقدیم خانم‌ها می‌توانند مدیریت اجرایی کشور را متحول کنند کما اینکه لازم و مفید است و باید پذیرفت، از طرفی هم مدیران جوان کشور انتظار دارند در سطوح بالا حضور یابند.

جهانگیری تصریح کرد: مثلا یکی از مشکلات ما در زمان انتخاب یک مسئول برای وزارتخانه این است که وقتی می‌خواهیم فردی را افراد پیشنهاد دهند تقریبا از همان افراد وزارتخانه و سازمان پیشنهاد می‌دهند در حالی که اینطور نمی‌شود دامنه مدیریت کشور را توسعه داد، بنابراین مدیران جوان نیز انتظار دارند در مدیریت کلان کشور دیده شوند که خانم احمدی‌پور دقیقا هر 3 موضوعی که به آن اشاره کردم را داشت که توانست مورد انتخاب رئیس‌جمهور در مسئولیت ریاست سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی 3 ضلع دارد و مانند یک مثلث متساوی‌الاضلاع است و هر 3 ضلع آن باید خوب کار کند. مگر می‌شود در حوزه اقتصاد گردشگری را نادیده گرفت و یا در سطح بین‌المللی موضوع میراث فرهنگی را کم گرفت در حالی که هر جای ایران را دست بگذاریم آثاری وجود دارد که متعلق به ایران و حتی تمام مردم دنیا است و در نهایت مگر می‌توان به صنایع دستی توجه نکرد در حالی که امروزه کارآفرینان مطرحی در آن فعالیت می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با گریزی به ادغام‌هایی که در دوران قبل از انقلاب صورت پذیرفته بود ولی فقط شبیه چسبیدن دو نهاد بود خاطرنشان کرد: ما در ادغام‌هایی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توفیقات بسیاری داشتیم ولی باید شرایطی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی نیز سرمایه خود را بیاورد و به مانند پروژه‌های امروز هتل‌سازی مشارکت کند که ما نیز حمایت خواهیم کرد زیرا توان کشور بالا است ولی این خود ما هستیم که کشور را کوچک جلوه می‌دهیم و باید این هنر ما باشد که این ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.