در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان 2 الی 3 فساد اتفاق افتاده است

 حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود به موضوع تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد.

وی در این زمینه گفت: عمده تخلفات صورت گرفته در این پرونده مربوط به سال‌های 94 و 95 است.

سخنگوی قوه‌قضاییه اظهار کرد: آن طور که به من گزارش داد‌ه‌اند این صندوق در سال 74 به منظور کمک به فرهنگیان و بازماندگان از کارافتادگان تاسیس شد و هر فرهنگی مختار بوده که سالیانه 5 درصد از حقوق و مزایای خود را به این صندوق واریز کند و در پایان هر سال نیز دولت موظف بوده هر میزان که فرهنگیان واریز کردند معادل آن را به صندوق واریز کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این صندوق مانند صندوق‌های دیگر علاوه بر منبع درآمدی یادشده، به سمت فعالیت‌های اقتصادی سوق یافته و حدود 100 شرکت تاسیس شد که یکی از این‌ها بانک سرمایه است.

وی ادامه داد: بانک سرمایه حدود 10 سال پیش یعنی در سال 85 تشکیل شده و آن طوری که گفته‌ام این بانک ششمین بانک خصوصی کشور بوده و از مجموع سهام آن 47.66 درصد مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و 38.04 درصد مربوط به گروه ریخته‌گران بوده است.

به گفته‌ اژه‌ای بانک سرمایه که صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه ریخته‌گران 2 سهامدار عمده آن بوده در طول این 10 سال 13 بار مدیر یا سرپرست عوض کرده و همین مسئله فی‌نفسه ممکن است ایجاد مشکل کند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: اجمالا در این پرونده فساد مالی متوجه هم دست‌اندرکاران صندوق، هم بانک سرمایه و برخی مشتریان یا دلالان این بانک قرار گرفته است.

وی افزود: بانک سرمایه که حدود 48 درصد سهام آن متعلق به صندوق فرهنگیان است حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان در طول این 10 سال تسهیلات داده که از این مقدار حدود 8 هزار میلیارد تومان معوقه است.

اژه‌ای با بیان اینکه در این پرونده 2 الی 3 فساد اتفاق افتاده است که تعیین عناوین آن با بازپرس و قاضی است، گفت: نخست اینکه تسهیلات‌دهندگان در ازای پرداخت تسهیلات به تسهیلات‌گیرندگان منفعت شخصی برده‌اند. دوم اینکه برخی از کسانی که حساب خود را تسویه کرده‌اند (غیر از 8 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده) بعضا با همکاری کارشناسان املاکی را تا 5 برابر و بیشتر از قیمت واقعی کارشناسی کرده و ملک را بابت بدهی خود به بانک دادند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در مسائل مختلف مالی کارشناسان است، افزود: به عنوان مثال در این پرونده ظرف 3 الی 4 روز در سال 94 ملکی 41 میلیارد تومان کارشناسی شده و با فاصله چند روز این ملک 227 میلیارد تومان کارشناسی شده است در حالی که در این چند روز هیچ اتفاقی در بازار مسکن نیفتاده و ارزش افزوده‌ای هم رخ نداده است.

وی افزود:‌این ملک بابت بدهی به بانک تحویل داده شده و هم‌اکنون نیز مالک آن در بازداشت به سر می‌برد.

اژه‌ای تصریح کرد: این پرونده در حال بررسی است و برخی افراد از صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، برخی در بازداشت به سر می‌برند و برخی نیز با قرار وثیقه آزاد هستند. ضمن اینکه انصافا رسیدگی به این طور پرونده‌ها قدری زمان‌بر است.

به گفته محسنی اژه‌ای عمده تخلفات این پرونده در سال 94 و 95 اتفاق افتاده است.