نباید زوج را مجبور به باروری کرد

دکتر حوریه شمشیری میلانی در آستانه برگزاری نهمین کنگره تازه های باروری و ناباروری و اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان، اظهارداشت: بعد از اینکه در بحث زنان کارهای بسیاری انجام شد مشاهده شده که فقط درمان موثر نیست و باید در بحث پیشگیری هم کار کرد و راهی برای افزایش بهبود زندگی زنان و خانواده اندیشید.

وی افزود: ظواهر زندگی با سرعت بسیاری در حال تغییر است و بنابراین ما در حال حاضر سطح زندگی خوبی نداریم و یکی از مواردی که در این کنگره مطرح است سلامت مردان است و خوشبختانه در سالهای اخیر بر سلامت مردان هم تاکیدات فراوانی شده و بر روی این موضوع در این کنگره بیشتر کار خواهد شد و چند پنل را در دستور کار قرار داده ایم. یکی از معضلات ناباروری مردان فشارهایی است که مرد ناباور تحمل می کند و همچنین مشکلات روحی و روانی که وارد می شود.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: بر همین اساس ما در مردان باورهایی داریم که شفا بخش نیست و زوج نابارور زیر ذره بین قرار می گیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی دیگر از باورهای اخلاقی که زوجین نابارور را دچار مشکلات می کند این است که وقتی زوج دارای مشکلات در زندگی روزانه است اطرافیان فشار می آورد که باید بچه دار شوند تا مشکلات زندگی حل شود در صورتی که نباید زوج را مجبور به باروری کرد و باید تمام اختیارات را به عهده خودشان گذاشت. با این طرز فکر فقط مشکلات زیادتر خواهد شد و با متولد شدن نوزاد وی وارد یک محیط استرس زا خواهد شد و امروز باید قبول کرد که تمام هویت فرد به بچه دار شدن نیست.

میلانی افزود: فرهنگ زندگی ما به این صورت است که حق همه چیز را برای خود می خواهیم در صورتی که وقتی شخص مبتلا به بیماری های خاص نظیر سرطان، ایدز و یا بیماری های دیگر است و اینکه آگاهی دارد که زمان زیادی برای زنده ماندن ندارد، صاحب فرزندی می شود و تنها هدفش بچه دار شدن است و مسئولانه بچه دار نمی شود در صورتی که باید قبل از بچه دار شدن تمام جوانب و مراحل زندگی و آینده کودک را در نظر بگیرد.

وی گفت: بحث دیگری که در این کنگره قابل بحث است این است که فردی که مبتلا به سرطان است برای اینکه بتواند در اینده بچه دار شود قبل از شیمی درمانی تخمک یا اسپرم فرد را فریز می کنند و بعد از شیمی درمانی و بهبود به فرد منتقل می کنند و وی صاحب فرزند می شود و تبعات ناخوشایندی نخواهد داشت و شخص هم صاحب فرزندی سالم خواهد شد.

میلانی ادامه داد: در بارداری بدن مانند یک تیم ارکستر عمل می کند و برای بارداری باید تمام اعضای بدن باید مورد کنترل قرار گیرد و هر فردی که قصد بارداری دارد باید قبل از  بارداری مشاوره و مراقبت های قبل از بارداری را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به برگزاری نهمین کنگره تازه های باروری و ناباروری و اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان در روزهای ۲۶ تا ۲۸ آبان ۹۵ در دانشگاه شهید بهشتی سیاست کلی ما بر این است که هر سال بر روی یک مسئله کار شود و زیر ذره بین قرار گیرد و طی سه روز کار علمی و جدی را انجام دهیم.

اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان دارای ١٥ امتیاز بازآموزی جهت پزشکان عمومی و متخصصان اورولوژی، زنان و زایمان و سایر رشته های مرتبط است.