امکان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برای مجلس شورای اسلامی مقدور نیست

صبح امروز محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن در خانه ملت با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون عمران و بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، گفت: برخی همکاران ما در این جلسه بر این نکته اشاره کردند که با توجه به اینکه پرونده رسیدگی به واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه در حال بررسی است، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امکان تحقیق و تفحص در مجلس مقدور نیست.

افتخاری عضو کمیسیون عمرانی مجلس دهم شورای اسلامی، در ادامه تاکید کرد که بر همین اساس قرار شده است محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، این موضوع را با هیات رئیسه مطرح کند.

افتخاری همچنین در خصوص نقل خبر از وی مبنی بر منتفی شدن این طرح تحقیق و تفحص را مردود دانسته و تصریح کرد که این طرح فعلاً بنا به اشاره‌ای که در خصوص مغایرت با آیین‌نامه داخلی مجلس دارد، مسکوت و متوقف مانده تا در این خصوص کسب تکلیف شود.

تبصره 7 ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید دارد که: تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های جریانی مراجع قضایی و امور‌ماهیتی قضایی نمی‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به این تبصره و مطرح بودن پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه، امکان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برای مجلس شورای اسلامی مقدور نباشد.