آلودگی هوا با تصمیم های فانتزی رفع نمی شود/ وجود حفره ای عمیق بین دولت و شهرداری

گروه اجتماعی- پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در روزهای اخیر و درج اخباری مبنی بر افزایش تعداد روزهای پاک و سالم در سال جاری نسبت به سال گذشته عنوان کرد: در حال حاضر آلودگی بیشتر یا کمتر در هوای تهران دست خداوند است و اداره آن در دست مسئولان نیست زیرا هر زمان بادی بوزد وضعیت آلودگی هوا بهتر می شود.

وی با اشاره به این که در سال های گذشته اقدام خاصی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام نشده است، اظهار کرد:حداقل ما به عنوان عضو شورای شهر در جریان چنین اقداماتی قرار نداریم.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقداماتی که می تواند به اصلاح قابل قبول در حوزه آلودگی هوا منجر شود، عنوان کرد: این اقدامات لزوما باید به صورت مشترک بین شهرداری و دولت صورت گیرد زیرا باید با برنامه ریزی و در درازمدت حل و فصل شود.

سروری با تاکید بر این که آلودگی هوا با تصمیم های فانتزی برطرف نمی شود، گفت: این نوع اقدامات مقطعی تنها می تواند به عنوان مُسکن عمل کند اما نمی تواند پاسخگوی این تهدید جدی برای پایتخت باشد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا در تهران خاطرنشان کرد: همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

سروری ادامه داد: در این میان در نظر گرفتن یارانه برای تهیه خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی نیز از دیگر اقداماتی است که در کاهش آلودگی بسیار موثر است اما تمامی این اقدامات زمانی به نتیجه می رسد که به صورت مشترک با دولت اجرایی شود.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از واگرایی موجود بین دولت و شهرداری گفت: دولت تنها در گفتار از تعامل سخن می گوید اما در عمل یک حفره عمیقی بین شهرداری و دولت است و شاهد اقدام موثری در رفع آلودگی هوا نیستیم.

سروری در پایان تاکید کرد: بعید می دانم در شرایط فعلی شهرداری و دولت به تنهایی بتوانند اقدام موثری را که بتواند در بازه زمانی کوتاهی در کاهش آلودگی هوا موثر باشد،  انجام دهد.

لیلی موسوی نصب