5 درصد صدقات دزدیده می شوند

ابوالقاسم رستگار با بیان اینکه در طرح اکرام ۸۸۰ هزار نفر همکاری دارند، افزود: ۲۸۳ هزار یتیم در این طرح تحت پوشش قرار دارند که نسبت حامی به یتیم ۳ به ۱ است.

وی ادامه داد: ۹۶ درصد برنامه های ما طی شش ماهه اول سال اجرا شد و سرانه ماهیانه هر یتیم ۱۰۸ هزار تومان است.

رستگار اضافه کرد: با احتساب سرانه غیرنقد ۳۱ هزار تومانی هر یتیم در ماه حدود ۱۴۰ هزار تومان دریافتی از محل کمک‌های حامیان دارد.

مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی مشارکت‌ها خاطرنشان کرد: سرانه فرزندان در طرح محسنین ۵۴ هزار تومان است که این میزان در حال افزایش است.

وی استان های تهران، البرز، قم و خراسان رضوی را استان های برتر در کمک های مردمی دانست و گفت: حدود ۴۰ درصد درآمدهای کمیته امداد از این استان ها تامین می شود.

رستگار با بیان اینکه طرح اکرام باید به سمت نیازهای تخصصی حرکت کند، خاطرنشان کرد: تامین مسکن برای همه یتیمان جزو برنامه های کمیته امداد است و این سازمان برای خانه دار شدن در مناطق شهری ۲۵ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته است تا با استفاده از مشارکت های مردمی و حضور خیرین، مسکن یتیمان تامین شود.

مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی مشارکت‌ها تاکید کرد: در شش ماهه اول سال ۹۵ حدود ۱۹۲ میلیارد تومان در بخش صدقات درآمد داشتیم که این میزان ۸۵ درصد برنامه ریزی انجام شده است.

وی علت کم شدن رشد کمک های مردمی در بخش صدقات را کاهش میزان پول خرد در دست مردم و افزایش استفاده از کارت‌های اعتباری دانست و گفت: کمیته امداد به دنبال جایگزینی روش های الکترونیکی است تا از صندوق های فیزیکی به سمت روش های مجازی و الکترونیکی حرکت کنیم.

رستگار افزود: در حال حاضر دریافت صدقه به صورت پیامکی در حال انجام است و تولید اپلیکیشن مورد نظر در حال اجرا است و در برخی شهرها کارت های شهروندی مجازی در کارتخوان‌های صندوق صدقات استفاده می شود. به عنوان مثال ۶ میلیون من‌کارت در شهر مشهد در میان شهروندان توزیع شده و به صورت پایلوت استفاده از این کارت ها برای ارائه صدقات در حال انجام است.

مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی مشارکت‌ها ادامه داد: در بخش صدقه تلفنی در شش ماهه اول امسال ۶ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم.

وی با اشاره به برخی حواشی در زمینه سرقت از صندوق های صدقات گفت: به طور کلی گذاشتن پول در صندوق در سطح معابر در دنیا نادر است، اما موضوع سرقت فراگیر نیست و تنها ۵ درصد را شامل می شود.

بیشترین صدقه توسط شهروندان قمی داده می شود

رستگار با بیان اینکه سرانه صدقات در کشور ماهیانه ۲ هزار و ۱۷۰ تومان است، اظهار کرد: بیشترین صدقه دریافتی برای هر شهروند ۴ هزار و ۱۰۰ تومان در استان قم و کمترین میزان ۵۰۰ تومان در سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی مشارکت‌ها افزود: کمیته امداد با استفاده از روش های نوین جمع آوری صدقه ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک جمع آوری کرده که این میزان ۴ درصد از کل کمک های دریافتی در بخش صدقه است که این میزان در پایان برنامه پیش بینی شده باید به ۵۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد: ۱۴ درصد از کل صدقات کشور توسط تهرانی ها داده می شود و ۹ درصد  از این میزان توسط مردم اصفهان، ۷ درصد خراسان رضوی، ۶ درصد مازندران و ۵ درصد توسط استان فارس داده می شود.

رستگار خاطرنشان کرد: محور برنامه های کمیته امداد، توسعه صندوق های منازل و صندوق های مستقر در اماکن سربسته است و به دنبال طراحی صندوق متناسب با هر فضا مثل هتل ها و فرودگاه ها هستیم. همچنین تعداد صندوق های معابر و پیاده‌روها روند کاهشی دارد.

وی گفت: صندوق های نزدیک به هم یا در اماکن نامناسب اصلاح می شود و صندوق های کم بازده به نقاط مناسب منتقل می شوند، همچنین ایمن سازی و مقاوم سازی صندوق‌ها در حال انجام است و ۳۰ هزار صندوق با قفل رمزی و تغییر شکل دهانه ورودی اصلاح شده اند.

مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی مشارکت‌ها در پایان بیان کرد: امسال جشن عاطفه ها با حذف پایگاه ها انجام و در دو مرحله اجرا شد که با رشد درآمد مواجه بودیم و برای نخستین بار دانش آموزان پیش از آغاز مدارس نیازهایشان تامین شد و ۵۳ میلیارد و ۵۸ میلیون تومان درآمد به دست آمد.