برگزاری مانور زلزله در مدارس تهران/ 60 درصد مدارس نوسازی شده اند

مرتضی اکبرپور از برگزاری مانور سراسری زلزله در مدارس از 15 آذر ماه خبر داد و گفت: این مانور با مانورهای برگزار شده در 17 سال گذشته متفاوت است. 

وی ادامه داد: در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای با برخی از وزرای کشور در شورای مدیریت بحران مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش، شهرداری، صدا و سیما و هلال‌‌احمر به امضا رسیده است که در جهت ارتقای آمادگی و ترویج فرهنگ عمومی مردم در برابر زلزله از سطح محلی تا ملی خواهد بود.

اکبرپور گفت: با توجه به ظرفیت قانون سازمان مدیریت بحران تجارب حاصله از مانورهای مقابله با حوادث را در این مانور به کار می‌گیرد و این تفاهم‌نامه با رویکرد جدید قرار است به اجرا در بیاید و از توانمندی همه سازمان‌ها بهره بگیرد. این مانور یک ضمانت‌ تجربی از 10 دوره مانور گذشته است و تا افق 1404 با سند چشم‌انداز مطابقت دارد.

معاون امور آلودگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور،‌ ادامه داد: آمادگی مدارس در برابر حوادث از جمله زلزله در دستور کار قرار گرفته تا از پتانسیل همه دستگاه‌ها استفاده شود. این مانور 15 آذر در 22 منطقه تهران و در 22 مدرسه به صورت نمادین برپا می‌شود و در مرکز هر استان یک مدرسه در این مانور شرکت دارد.

وی ادامه داد: در مدارس ایرانی کشورهای افغانستان و پاکستان نیز این مانور به طور همزمان با کمک وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

اکبرپور تصریح کرد: بیش از 60 درصد مدارس نوسازی شده‌اند و در مقاوم‌سازی آنها به اطمینان نسبی رسیده‌ایم و اکنون باید به بحث مدارس فرسوده توجه کنیم.

معاون امور آلودگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: همچنین سندی بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران تنظیم شده که یکی از آن مدرسه امسال در مانور مقابله با حوادث شرکت کنند. در این رابطه حتی استان‌های اطراف شهر تهران نیز به کمک دانش‌آموزان که یک قشر آسیب‌پذیر در زمینه بحران هستند می‌آیند.