وضعیت معیشت معلمان بهبود می یابد

اسدالله اسدی گرمارودی اظهار کرد: آقای فانی در مراسم تودیع خود خطاب به معاون اول رئیس جمهور از وی می‌خواهد تا دولت کاهش فاصله حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان دولت را اعمال یا سایر مزایای کارکنان را حذف کند. بیان چنین مطلبی به هنگام تودیع و خداحافظی از مسئولیت بر اذهان این مطلب را القاء می‌کند که عامل کاستی‌ها دولت بوده است و او مقصرنیست. این توپ را به زمین دولت انداختن اگر هم صحت داشته باشد باز از عدم توانایی در احقاق حقوق معلمان حکایت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: فانی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد، 100 هزار نفر از پرسنل آموز‌ش‌وپرورش را کاهش ومیزان حق التدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 900 هزار ساعت در هفته کاهش داده است حال سوال این است این کاهش در کدام دوره تحصیلی رخ داده است؟ به احتمال بالا در دوره‌ ابتدایی نبوده و اگر اینگونه است چرا به جای اقدام به‌موقع و بیان تأثیر مثبت اعمال ساختار جدید دوره ابتدایی در جابجایی و صرفه‌جویی نیروهای مازاد آن را به باد انتقاد گرفتند.

اسدی گرمارودی بیان کرد: با تغییر ساختار 4.3.5 به دو دوره شش ساله ( یا چهار دوره سه ساله) با توجه به گذر دانش‌آموز، نیروهای مازاد دوره راهنمایی و متوسطه به دوره ابتدایی هدایت شدند و برخلاف آنچه که در سال اول دولت به عنوان یک ایراد از آن نام می‌بردند در دو سال اخیر دریافتند که چنانچه این اتفاق صورت نمی‌گرفت به چه میزان نیروی مازاد در دوره متوسطه بیکار و به چه میزان در دوره ابتدایی نیازمند بودیم و در حقیقت اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت سردرگمی دولت در بخش نیرو و تخصیص اعتباری که افزون از 90 درصد به حقوق منجر می‌شود چه فاجعه‌ای به بار می‌آورد.

وی ادامه داد:‌ بر مبنای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تأکید مجلس شورای اسلامی وقت، جذب نیرو از طریق شرکتی، قراردادی و استخدام منتفی شد و مطابق ماده 28 اساسنامه صرفاً در برخی از رشته‌هایی که امکان راه اندازی آن برای دانشگاه فرهنگیان میسر نیست از طریق استخدام جایز است. تخلف از اساسنامه و سوء استفاده از ماده 28 و رویکرد به استخدام و جذب نیرو در رشته‌هایی که دانشگاه واجد آن است به بهانه کمبود امکانات وظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان، تامین نیروی مطابق نیاز کمی و کیفی سند تحول را با آسیب مواجه ساخت و به جای ادغام رشته‌های متقارن در ساختار آموزشی و نیز تأسیس رشته های مورد نیاز آن در قالب معلم چند مهارتی صرفاً به تداوم ساماندهی وضع موجود نیروی انسانی بسنده شد در حالی که می توانستند از این فرصت طلایی استفاده و با اقدامات لازم جمعیت یک میلیونی فرهنگیان را به حدود 700 هزار نفر کاهش داد و از این طریق ادغام رشته‌های متقارن در ساختار آموزشی و نیز تأسیس رشته های مورد نیاز آن در قالب معلم چند مهارتی.

اسدی گرمارودی بیان کرد: طبق برآوردها تعداد نیروهای فرهنگی که تا سال 1400 بازنشسته خواهند شد به 270 هزار نفر می‌رسد و چنانچه در این مدت 3 سال آنچه که در برنامه 5 ساله برنامه‌ریزی راهبردی‌ مقرر شده بود، با پذیرش حداکثری دانشجوی‌ متعهد خدمت، به‌علاوه اصلاح و تأسیس رشته‌های چند مهارتی و نیز ادغام رشته‌های دوره کاردانش، هنرستان تجربی و ریاضی می‌شد، افق آینده اینگونه وحشتناک سر بر نمی‌کشید.