روایتی از کودکان اوتیسم

در سال 51 دکترمحمدرضا حکیم زاده آسایشگاه کهریزک را در روستای کهریزک بنا کرد و سالمندان را در آن مکان تحت مراقبت قرار داد.

سال‌ها بعد در سال 80 خیران تصمیم گرفتند در البرز نیز آسایشگاه کهریزک استان را پایه‌ریزی کنند. این طرح در زمینی به مساحت 80 هزار متر مربع آغاز شد و همچنان عملیات ساخت قسمت های مختلف آنگزارشی از ادامه دارد.

کهریزک استان البرز در گروه کودکان معلول ذهنی با بیماری های فلج مغزی، سندروم دان، اوتیسم و بقیه مشکلات تحولی هوشی  ... فعالیت‌های مراقبتی، پرستاری، توانپزشکی و توانبخشی ارائه می‌دهد کـه با دادن مـراقبت‌های ویـژه از بروز تشنج و افزایش ناهنجاری‌های جسمی و ذهنی کودکان جلوگیری کرده و امکان ارایه کمک و پیشرفت کلامی، رفتاری، حرکتی و ... آنان را میسر می‌سازد.

در مرکز توانبخشی و آموزش روزانه و مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی کودکان معلول ذهنی ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به ویژه به کودکان با اختلال اوتیسم نیز داده می‌شود.

این آسایشگاه دارای مرکز جامع خدمات توانبخشی در ساختمان اقاقیا، مرکز نگهداری و توانبخشی کودکان معلول در ساختمان نیلوفر، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان و معلولان در ساختمان یاس، سوئیت‌های سالمندی در ساختمان گلها، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان زن درساختمان رز، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان مرد در ساختمان لاله، مرکز فرهنگی ـ تفریحی شقایق، ساختمان رختشوی‌خانه و آشپزخانه صنعتی است که اکنون مراکز اقاقیا و نیلوفر قابل استفاده و بهره‌برداری است و مابقی در دست ساخت و نیازمند کمک خیران است.

برای مطلع شدن از وضعیت سالمندان و کودکان بیمار در این مجموعه به گفت‌وگو با افشین وجدانی روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز نشستیم.

وی در ابتدا یکی از فعالیت‌های ارزشمند این موسسه را ارائه خدمات به کودکان معلول با ضریب هوش بسیار پایین و ایجاد مرکز شبانه روزی آسایشگاه جهت نگهداری این کودکان برشمرد.

وی در اشاره به قسمتی از کهریزک که به کودکان معلول اختصاص داده شده، می‌افزاید: باتوجه به اینکه کهریزک مکانی است برای نگهداری سالمند اما در البرز، بخشی قسمتی را برای کودکان معلول عمیق با آی‌کیو زیر 25 قراردادیم که به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: در بخش دیگر نیز کودکان تربیت‌پذیر به صورت روزانه به مرکز مراجعه می‌کنند و زیر نظر مربیان کاردرمانی می‌شوند. کهریزک به طور تخصصی در حوزه سالمند  فعالیت می کند اما اکنون که میزبان این کودکان هستیم از آنها به نحو مطلوب نگهداری می کنیم و یکی از افتخارات این مرکز راهیابی کودکانی است که در اول مهرماه به مدرسه می روند چرا که آنها پیش از اینکه در کلاس های آموزشی کهریزک شرکت داشته باشند قادر به رفتن مدرسه نبوده اند و هم اکنون به مدارس عادی و استثنایی راه یافته اند.

وجدانی روشن در خصوص نحوه نگهداری از کودکان اوتیسم در این مرکز نیز می‌گوید: توانبخشی و آموزش مخصوص کودکان اوتیسم در کهریزک شامل کاردرمانی جسمی و ذهنی و گفتار درمانی است که توسط تیم توانبخشی انجام می‌شود و کودکان در آموزش پایه، آموزشی برای هماهنگی دست و چشم بیماران است.

وی ادامه می‌دهد: در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز یکی از کارآمدترین روش‌های درمان، آموزش و توانبخشی به این افراد داده می‌شود، از این رو در آسایشگاه، روزهای زوج از ساعت 14 الی 16 اقدام به برگزاری کلاس کرده‌ایم که 18 کودک اوتیسم را برای شرکت در کلاس‌های توانبخشی و آموزشی انتخاب کرده‌ایم و 3 کودک از مرکز آموزش و توانبخشی روزانه و 15 کودک از مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی هستند.

مدیر آسایشگاه کهریزک استان البرز یکی از فعالیت‌های ارزشمند دیگر مؤسسه در حوزه کودک ایجاد مرکز شبانه‌روزی آسایشگاه جهت نگهداری کودکان اوتیسم و معلول با هوش بسیار پایین است که خانواده هایی که قادر به نگهداری فرزندان معلول خود نیستند فرزندانشان را به این مرکز می سپارند و برای اولین بار در ایران است که مرکز نگهداری شبانه روزی برای کودکان اوتیسم راه اندازی شده است.

وی تصریح می کند: در 16 مهر سال 1392 روز جهانی کودک مرکز توانبخشی کودکان در آسایشگاه تأسیس شد که هم کلینیک درمان هم مرکز آموزش توانبخشی و هم مرکز نگهداری کودکان معلول زیر 14 سال است.

وی خاطرنشان می کند: فعالیت دیگر در حوزه کودکان ایجاد یک مرکز آموزش و توانبخشی روزانه و به عبارتی مهد کودکی برای کودکان معلول است تا در این راستا خانواده‌هایی که قادر به نگهداری کودکان معلول خود نیستند و از طرفی هم نمی‌خواهند 24 ساعته فرزندانشان در مرکز بمانند، مؤسسه از صبح تا بعد از ظهر آموزش های لازم به این کودکان را ارائه وسپس آن ها را به خانواده هایشان تحویل می دهد.

وجدانی روشن به افتتاح مرکز جامع توانبخشی و درمانی دکتر حکیم زاده در سال 1386 اشاره و تأکید می‌کند: این مرکز ماهانه 10 هزار سرویس را به مراجعان ارائه می‌کند.

وی تشکیل انجمن بانوان نیکوکار کهریزک را از دیگر فعالیت‌های مجموعه دانسته و می‌گوید: این انجمن تقریبا از 6 سال پیش راه اندازی شده و نزدیک به 2 هزار عضو دارد که البته اعضای این انجمن را صرفاً خانم‌ها تشکیل نمی دهند.

مدیر آسایشگاه کهریزک ادامه می دهد: ساخت آمفی تئاتر، افتتاح ساختمانی به مساحت 9 هزار متر مربع در 16 مهر 1392، استحمام بچه‌ها، کمک به مربیان آموزشی و کمک به سالمندان و غیره از جمله اقدامات ارزشمند این انجمن است.

وجدانی روشن درباره پایان کار طرح‌های نیمه تمام این مرکز اینگونه می گوید: امید است با کمک خیران در سال 95 تمام مجموعه های نیمه تمام به صورت کامل به بهره برداری برسد.