زوار ایرانی از گذرگاه مندلی رد نمی شوند

خضر العبیدی دبیر شورای استان دیالی در شرق عراق روز چهارشنبه اعلام کرد: برنامه انتقال بیش از 50 هزار زائر ایرانی به داخل خاک عراق از طریق گذرگاه مرزی سومار – مندلی برای زیارت اماکن مقدسه لغو شد.

العبیدی به شبکه السومریه نیوز گفت: علت لغو برنامه انتقال زوار ایرانی به داخل خاک عراق، پیشگیری از حمله گروهک های داعشی به آنها است.

العبیدی اظهار داشت: برنامه انتقال زوار ایرانی از گذرگاه سومار – مندلی به داخل خاک عراق چند ماه پیش آماده شده بود، و قرار بود که این زوار یک هفته قبل از اربعین حسینی از این گذرگاه عبور کنند و از طریق مسیرهای زمینی به بغداد و از آنجا به کربلای معلا و نجف اشرف بروند.

دبیر شورای استان دیاله افزود : برنامه مذکور به علت فعالیت گروهک های تروریستی داعشی نزدیک مسیرها و راه های اصلی استان دیالی لغو شد، تا کاروان های زوار ایرانی در معرض حملۀ تروریستها قرار نگیرند.

العبیدی بازگشایی گذرگاه سومار – مندلی را منوط به بهبود وضعیت امنیتی دانست و گفت: عبور مجدد زوار ایرانی از این گذرگاه منوط به بهبود وضعیت امنیتی است و مساله دیگر اینکه ورود زوار ایرانی به عراق تأثیر خوبی در بهبود وضعیت اقتصادی عراقی ها در این منطقه می گذارد.

استان دیالی 2 گذرگاه مرزی با ایران به نام سومار – مندلی و المنذریه دارد، ولی تردد زوار ایرانی از این گذرگاه ها در چند سال گذشته به علت حملات تروریست ها گاه متوقف می شود.

گذرگاه مندلی

مسیر سومار به مندلی