استاد برجسته حوزه علمیه نجف و راه‌انداز اولیه این برنامه با اعلام این خبر افزود: این نماز جماعت با حضور ۱۲۰۰ مبلغ و برای پنجمین سال متوالی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد الحسینی اشکوری یادآور شد: در سال گذشته این نماز جماعت به بزرگی امسال نبود، اما امسال با افزودن به امامان جماعت مسیر، تصمیم داریم آن را از عمود شماره ۱ در ابتدای خروجی شهر نجف تا خود شهر کربلا به طول ۸۵ کیلومتر برگزار کنیم. البته برخلاف آنچه گفته می‌شود این یک نماز جماعتِ متصل نیست، بلکه در تمام مسیر این جاده ۱۲۰۰ نماز اما همزمان و در طول هم برگزار می‌شود.

مبدع این نماز جماعت در بیان علت برگزاری این نماز جماعت بزرگ به خبرنگار فارس گفت: این نماز که به روایت مشهور در عراق در ۱۷ صفر که روز شهادت امام رضا "علیه‌السلام" است، برگزار می‌شود و هدف از آن اول از همه تبلیغ نماز و به نمایش گذاشتن این واجب دینی است که امام حسین "علیه‌السلام" برای آن شهید شد.

همچنین این نماز جماعت بزرگ نشان می‌دهد که همه ما مسلمانان، چه عراقی چه ایرانی چه از کشورهای خلیج فارس چه اروپایی و آمریکایی یک ید واحده هستیم و تفاوت‌های شکلی و جغرافیایی و سلیقه‌ای همه در ذیل محبت امام حسین "علیه‌السلام" هیچ است.

استاد حوزه علمیه نجف همچنین گفت: این نماز جماعت شایعاتی مبنی بر اینکه راهپیمایان این مسیر فقط برای پیاده‌روی می‌آیند و الزاماً اهل نماز نیستند را باطل می‌کند.

حسینی اشکوری در ادامه این مصاحبه از بسیج ۲۵۰۰ طلبه و روحانی از اولین روز راهپیمایی از ۲۵ محرم از بصره و تمامی مرزها و مسیرها و فرودگاهها برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات شرعی زائران و ارشاد و راهنمایی آنان تا پایان ماه صفر خبر داد و افزود: ۵۰۰ تن از این طلاب و روحانیان از ایران به این حرکت پیوسته‌اند.

وی مسیر راهپیمایی اربعین را مسیر "یکی شدن" و "اتحاد" شیعیان و عرصه بروز قوت شیعه دانست و گفت: به همین دلیل باید از هر حرکتی که موجب تفرقه و جدایی این خیل عظیم شود خودداری کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف توصیه یکی دو سال اخیر رهبر انقلاب مبنی بر توزیع نشدن تصاویر ایشان را حرکتی مثبت و هوشمندانه ارزیابی کرد و از زائران ایرانی خواست با بی‌اعتنایی به برخی افراطیانی که این سالها در عراق منزوی شده‌اند، از مطرح کردن آنها خودداری کنند.