هزینه های بالای داروهای سرطانی رنج بیماری را دوچندان می کند!

احمد احمد زاده فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: یکی از چیزهایی که برای بیماران سرطانی بسیار مهم است، هزینه‌های درمان است. هزینه داروهای سرطانی در بسیاری مواقع گران می‌شود و رنج بیماری را اضافه می‌کند.

وی به طور مثال هزینه یک بیمار سرطانی در هفته را بین 400 تا 500 هزار تومان دانست و گفت: اکثر این بیماران نیز از لحاظ اقتصادی در طبقه متوسط و رو به پایین جامعه قرار می گیرند و همین امر هزینه‌ها را برای آنها سنگین‌تر کرده و در بسیاری از مواقع مجبور به فروش منزل، خودرو و سایر وسایل زندگی می کند.

احمد زاده در خصوص حمایت بیمه ای این بیماران گفت: داروهای بیماران سرطانی معمولا 90 تا 95 درصد تحت پوشش است اما چون قیمت داروها بالاست بازهم نمی تواند پاسخگو وضعیت آنها باشد.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: برای آنکولوژیست بسیار مهم است که برای درمان بیمار، دارویی را انتخاب کند که از لحاظ قیمت و اثرگذاری بسیار مناسب باشد؛ باید وضعیت در سیستم کشور ما به گونه‌ای پیش رود که بر روی برنامه‌های پیشگیرانه متمرکز شویم و تغذیه و سبک زندگی مردم بهبود یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمامی بیمه‌ها، این درمان‌ها را پوشش می دهند، گفت: بیمه با بیمه تفاوت دارد، بعضی داروها تحت پوشش نیستند و بعضی داروها پوشش آنها کمتر است همچنین داروهای جدیدی می آیند که علاوه بر اینکه قیمت آنها بالاست از پوشش بیمه‌ای هم برخوردار نیستند و تنها بیمارانی که توان مالی بالایی دارند از آنها استفاده می کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: کشور ما از لحاظ علمی در زمینه سرطان نه تنها از کشورهای دنیا عقب نیست بلکه متناسب با تغییرات گایدلاین های دنیا پیش می رود؛ از لحاظ جراحی، آزمایشگاهی، عکس برداری در سطح بسیار خوبی هستیم و نیاز به اعزام بیماران به خارج کشور نیست و تنها مسئله ما در زمینه کمبود دارو مخصوصا داروهای جدید، واردات دارو و پوشش بیمه ای است.