دلایل تخریب باغات از زبان سخنگوی شورای شهر

گروه اجتماعی- رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که قوانین و مقررات در حوزه باغات مناسب و به حد کافی وضع شده است، اظهار کرد: برای حفاظت از باغات باید بر آسیب شناسی در اجرای قوانین متمرکز شد.این موضوعی است که شورای شهر تهران در مورد آن به جمع بندی رسیده است.

وی با اشاره به قانون برج باغ ها خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران ذیل قانون مصوب مجلس تصمیمی را در مورد باغات گرفت که بر اساس آن سطح اشغال محدودی را برای ساخت و ساز در ارتفاع مجاز دانسته می شود به شرط این که بقیه فضای آن باغ حفظ شود.

تقی پور با اشاره به انتقادها در خصوص مصوبه برج باغ ها گفت: طبیعتا همانند هر قانون دیگری باید به سراغ متولیان و ناظران رفت تا ببینیم دلایل درست اجرا نشدن این قانون و قوانینی از این دست چیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران باید تمرکز بیشتری برا اجرا قانون باغات و آسیب شناسی قوانین موجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این کمیسیون تا کنون پاپش و آسیب شناسی بخشی از قانون باغات را انجام داده است اما همانند سایر حوزه ها همچنان در اجرا با مشکل مواجه می شویم.

کاداستر را تهیه کنند؛ کار همه را راحت کنند

وی ادامه داد: به طور مثال شورای شهر تهران مصوب کرد که باید برای باغات شناسنامه تهیه شود. برای انجام این امر تلاقی هایی با سازمان ثبت احوال داریم. دولت و قوه قضاییه سالها است طرحی به نام کاداستر به منظور ثبت مشخصات تمامی املاک دارد. اگر این اقدام انجام شود کار همه راحت است زیرا همه پهنه مجاز ساخت و سازها مشخص می شود.

حفاظت از باغات معطل مدیریت یکپارچه شهری

وی با اشاره به این که بخش عمده ای از حفاظت از باغات معطل مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: زمانی که زیرساخت ها فراهم نباشد باید منتظر هر اتفاقی بود.هر چند حتی مدیریت یکپارچه شهری فراهم شود سایر دستگاه ها همانند قوه قضاییه با تهیه جی آی اس یکپارچه کشوری و شهری باید به کمک بیایند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه اطلاعات در سطح کشور اظهار کرد: همچنین  بخشی از قصور در اجرای قوانین باغات نبود مدیریت اطلاعات است. با یکپارچه نبودن این اطلاعات نظارت برای همه تضعیف می شود. چه شهرداری و چه دادستانی هر دو برای حفاظت از باغات با این معضل مواجه هستند.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پایان همچنین به موضوع حق مالکیت اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این حق شهرداری برای اطلاع از ساخت و ساز در هر باغ باید برود و حکم ورود دریافت کند. مجموعه این دلایل حفاظت از باغات را با چالش مواجه کرده است.


لیلی موسوی