چگونه هزینه مرمت ساختمان را از مالکان آپارتمان ها بگیریم؟

گاهی وقت‌ها روزمرگی و آمد‌و‌شد روزهای یکنواخت آن‌قدر ما را در چارچوب تکراری روزهای هفته سرگرم می‌کند که اگر حواسمان نباشد می‌بینیم که روزها و ماه‌ها گذشت و چیزی از زندگی نفهمیدیم. تنوع، سفر، تفریح و حتی خرید از جمله چیزهایی است که باعث می‌شود کمی از این یکنواختی فاصله گرفته و به خودمان و زندگی‌هایمان توجه کنیم. یکی از این موارد نو‌نوار کردن خانه است.

معمولا هر چند ماه یک‌بار و یا هر چندسال، خانواده‌ها برای زیباترین شدن منزلشان وسایل جدیدی را می‌خرند و یا اینکه با تغییر چیدمان و دکوراسیون، فضای خانه را زیباتر می‌کنند. این تنوع تنها محدود به فضای داخلی خانه نمی‌شود و با توجه به اینکه آدم‌ها در شهرهای بزرگ معمولا زندگی آپارتمان‌نشینی را تجربه می‌کنند نمای بیرونی ساختمان و راه پله‌ها هم مدنظر قرار گرفته و هر چند وقت نیاز به مرمت و یا تغییراتی برای جلوه بهتر دارد.

رنگ کردن ساختمان و نصب تابلوهایی برای زیبا شدن دیوارها یا کاشتن گل در باغچه حیاط و کارهایی از این دست را می‌توان نمونه‌هایی از اقدامات اهالی یک آپارتمان برای نو نوار کردن محل زندگی در نظر آورد.

اما نکته قابل تاملی که گاهی در این موقعیت‌ها بوجود می‌آید این است که یکی از مالکان با این تغییرات مخالف است و حاضر نیست برای ساختمان هزینه کند. اینکه در این شرایط چه باید کرد و آیا می‌شود اقدام قانونی انجام داد را از «سید حسین فاطمیان» حقوقدان و مدرس مرکز آموزش قوه قضاییه پرسیدیم که در این زمینه گفت: قاعدتا مدیر یا هیئت مدیره ساختمان در خصوص هزینه‌های ضروری ساختمان تصمیم می‌گیرند و آن‌ها را تحت عنوان شارژ حساب می‌کنند.

ارسال اظهارنامه به فرد خاطی

شارژ ساختمان را باید پرداخت اما گاهی هم پیش می‌آید که یکی از ساکنین سر ناسازگاری می‌گذارد و پول نمی‌دهد. به گفته فاطمیان در این شرایط که یکی از مالکین از پرداخت حق شارژ امتناع می‌کند این هزینه‌ها در غالب اظهارنامه از سوی مدیر ساختمان به او ابلاغ می‌شود و طی آن، زمان مشخصی معلوم می‌شود که مالک واحد مربوطه باید مبلغ را تا آن تاریخ پرداخت کند اگر فرد تا بعد از انقضا اظهارنامه هم مبلغ را نداد مدیر ساختمان باید به نمایندگی از خود و سایر مالکان آپارتمان به محاکم مربوطه مراجعه کند.

دادگاه یا شورای حل اختلاف

مبلغ پرداختی در تعیین اینکه مدیر ساختمان به کجا باید مراجعه کند اهمیت دارد. اگر مبلغ پرداختی تا 20میلیون تومان باشد شوراها مسئول رسیدگی به آن هستند اما اگر مبلغ، بالای 20 میلیون تومان باشد مدیر باید به دادگاه مراجعه نماید.

بنا به تناسب، شورای حل اختلاف یا دادگاه به درخواست مدیر رسیدگی کرده و فرد موردنظر را محکوم به پرداخت می‌کند. گاهی دادگاه یا شورا فرد را تا دو برابر مبلغ مورد نظر  محکوم می‌کنند که باید به نفع ساختمان هزینه کند.

محرومیت موقتی از امکانات

فاطمیان یادآور شد: علاوه بر اینکه فردخاطی باید مبلغ را بپردازد گاهی دادگاه واحد مزبور را به صورت موقت از امکاناتی مثل آسانسور، برق و خدمات این چنینی محروم کند.

وی در پایان اشاره کرد: تشخیص اینکه چه خرجی برای ساختمان ضروری است و چه خرجی ضرورت ندارد به عهده مدیر و یا هیئت مدیره است.