علیرغم تصور عده ای فرزندان هاشمی محاکمه شدند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در نشست پرسش و پاسخی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و در دانشگاه ادبیات برگزار شد با اشاره به خانواده هاشمی رفسنجانی گفت: اکنون هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از افراد پرقدرت مالی، سیاسی، اجتماعی و با سابقه تاریخی می‌باشد و به همین دلیل اینگونه تصور می‌شود که خانواده ایشان محاکمه نشود اما ملاحظه کردیم که همزمان دختر و پسر ایشان به دلیل اتهامات وارده بر آنها محاکمه شده‌اند همچنین دختر دیگرشان نیز مورد اتهام بودند.

وی همچنین مطرح کرد:‌ زمانی که هنوز دولت دهم سر کار بود قصد داشتند تا قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهند اما قوه قضاییه علی‌رغم فشارهای وارده افرادی که در آن زمان مورد اتهام بودند محاکمه کرد و تسلیم فشارها نشد.

سخنگوی قوه قضاییه اذعان داشت: طبیعی است که قوه قضاییه همانطور که بی‌جهت کسی را محاکمه نمی‌کند اجازه نمی‌دهد که کسی بی‌جهت مورد اتهام واقع شود.

اژه‌ای در همین راستا ادامه داد:‌ وقتی رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد مورد اتهام واقع شد بیش از 10 جلسه مورد بازپرسی قرار گرفت. همین‌طور همزمان با محاکمه رحیمی، معاون اجرایی آن زمان آقای احمدی‌نژاد نیز مورد اتهام بود که آقای احمدی‌نژاد به شدت در برابر مجازات ایشان مقاومت می‌کردند و هنگامی که ما یکی از وزرا را احضار کرده بودیم وکیل آن وزیر مطرح کرد که می‌خواهیم طبق قانون رفتار شود و ما هم بر همین اساس خواستار عدم حضور وکیل در جلسه شدیم.

وی به اتفاقی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی در رابطه با اختلاس یکی از مدیران وقت صحبتی شد که خاتمی گفت مبلغ اختلاس بسیار ناچیز است و قابل محاکمه نیست اما دستگاه قضا براساس قانون با هر مبلغ از اختلاسی برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این دولت نیز بسیاری از افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند که چنانچه اتهامی بر آنها وارد شود بدون در نظرگیری جایگاه شخص متهم به اتهامش رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای تصریح کرد: مدیرعامل بانک صادرات دارای جایگاه خوبی بود، زحماتی هم بعد انقلاب کشید اما در آن پرونده متهم شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در مورد پرونده زنجانی که به تایید حکم اعدام رسیده ٤ وزیر و برخی مدیران نفت مورد تحقیق قرار گرفتند و هنوز برخی تحقیقات به اتمام نرسیده است. اگر برای قاضی ثابت شود به عنوان مسبب یا معاون یا شریک جرم بوده اند مجازات خواهند شد.