همه آنچه درباره امگا 3 باید بدانید
پیام فرحبخش متخصص تغذیه بیان کرد: یکی از چربی های مفید و ضروری برای بدن چربی امگا 3 است.غذاهای دریایی  و به خصوص ماهی های چرب دریاهای سرد مانند سالمون یکی از مهم ترین منابع غذایی برای تامین امگا 3 محسوب می شوند.
 
وی با اشاره به اینکه امگا 3 موجود در منابع دریایی از 2 زنجیره طولانی(دوکوزاهگزانوئیک اسید) DHA و (ایکوزاپنتانوئیک اسید) EPA تشکیل شده است، اظهار داشت: از دیگر محصولات دریایی حاوی امگا 3 می توان به خرچنگ و میگو اشاره کرد.
 
این متخصص تغذیه عنوان کرد: علاوه بر منابع دریایی که سرشار از امگا 3 هستند.این اسید چرب در مواد غذایی مانند گردو، کلزا، کانولا، بذر کتان و روغن بزرک نیز یافت می شوند ولی این محصولات ارزش تغذیه ای کمتری نسبت به منابع دریایی دارند.
 
فرحبخش یادآور شد: نسبت چربی امگا 3 به امگا 6 از 1 به 2 تا 1 به 3 متغیر است.برای بهره گیری از خواص این اسید چرب رعایت این نسبت در رژیم غذایی ضروری است.
 
وی در خصوص تاثیرات مصرف امگا 3 بر سلامتی بدن افزود: این اسید چرب سبب کاهش غلظت خون می شود و در پیشگیری از ببماری های قلبی و عروقی به خصوص سکته های قلبی و مغزی نقش موثری ایفا می کند.همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی امگا 3 نیز منجر به کاهش تری گلیسرید می شود.
 
این متخصص تغذیه توصیه کرد: استفاده از مواد غذایی محتوی امگا 3 نیز تاثیر بسزایی در بهبود مبتلایان به افسردگی دارد.
 
فرحبخش یادآور شد: بیماری هایی مانند چربی خون، ناراحتی های پوستی و قلبی و عروقی از علایم کمبود امگا 3 محسوب می شوند.