آیا خودروهای لوکس قاچاق امحا می شوند؟

23 مرداد مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از امحای 13 خودروی لوکس قاچاق در شیراز خبر داد اما این وعده هیچ‌گاه عملی نشد و با بهانه‌تراشی و ممانعت برخی، عملا منتفی شد.

در حالی که زمزمه‌های لغو امحای از چند روز قبل از زمان مقرر آغاز شده بود، اما محسن قائمی‌نسب، مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر درباره لغو آن را تکذیب کرد و قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با قانونی‌خواندن امحای این خودروها، از این اقدام حمایت کرد؛ این واکنش‌ها در حالی بود که موعد مقرر فرا رسید و تنها مراسم امحا در سراسر کشور که منتفی شد، مربوط به همین خودروهای لوکسی بود که مسئولان از امحای آنها حمایت کرده بودند.

تا پیش از این روز (27 مردادماه)، مسئولان مختلفی که به واسط وظایف محوله با این موضوع درگیر بودند، از تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان اموال تملیکی، همگی بر امحای خودروهای لوکس قاچاق اتفاق‌نظر داشتند اما به محض منتفی‌شدن امحا، نظر برخی از آنها تغییر کرد و استدلال‌هایی مبنی بر مهیا نبودن شرایط ارائه کردند.

دلیری، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی که ابتدا خبر امحای خودروهای قاچاق را او و اتفاقا تعداد این خودروها را تقریبا 5 برابر تعداد اعلامی اجتهادی اعلام کرده بود، ناگهان روز پیش از برگزاری مراسم، گفت که مجوزهای قضایی لازم برای امحای این خودروها صادر نشده است.

وی در حالی مدعی شد که مجوز قضایی برای امحای این خودروهای لوکس دریافت نشده است که اساساً امحای کالاهای قاچاق نیازی به مجوز قضایی ندارد و طبق آیین‌نامه اجرایی مواد 56 و 57 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امحای کالاهای قاچاق به‌عهده این سازمان است و در هنگام امحا نمایندگانی از سازمان تعزیرات، سازمان محیط زیست، نیروی انتظامی و دادسرای محل در مراسم حضور خواهند داشت.

با قطعیت منتفی‌شدن امحای این خودروها، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز 27 مرداد گفت: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از زمان صدور حکم قضایی 4 ماه فرصت دارد برای این خودروها مشتری پیدا و آنها را صادر کند. طبیعتاً بعد از طی این مدت اگر برای این خودروها مشتری پیدا نشود این پورشه‌ها امحا می‌شود.

تصمیم برای امحای این خودروهای لوکس قاچاق مدتی قبل از زمان مقرر (27 مرداد) اتخاذ شده بود تا جایی که مدیرعامل سازمان اموال تملیکی نیز روز 21 مردادماه خبر امحای خودروهای لوکس قاچاق را اعلام کرده بود؛ حال باید منتظر ماند و دید با گذشت این 4 ماه، آیا این خودروهای قاچاق شرایط صادرات را پیدا کرده‌اند یا اینکه در صورت فراهم‌نشدن شرایط صادرات امحا می‌شوند؟