این عوامل احتمال بیماری صرع را افزایش می دهد

سید مهران همام در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار داشت‌: امروزه نمی‌توان گفت که همه جنبه‌های درمانی این بیماری حاصل شده است ولی موفقیت‌های چشمگیری در زمینه دارویی حاصل شده است و  در ایران خوشبختانه مشکل دارویی نداریم ولی گاهی قیمت دارو برای بیماران مشکل‌آفرین است چرا که صرع جزو بیماری‌های خاص نیست.

متخصص مغز و اعصاب افزود: در 70 درصد موارد بیماری صرع می‌تواند کاملاً تحت کنترل قرار گیرد و در 30 درصد موارد هم اقداماتی دیگری همچون جراحی انجام می‌شود.

به گفته وی، در مواردی که دارو در درمان بیماری جوابگو نباشد و یا یک ضایعه یا تومور قابل برداشت در مغز وجود داشته باشد، امکان جراحی وجود دارد.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه گاهی حاشیه‌های این بیماری از خود بیماری در جامعه پر رنگ‌تر وجود دارد، گفت: خانواده و اجتماع باید نحوه برخورد با این بیماری را بدانند و شناخت کامل نسبت به آن داشته باشند. چرا که همه افراد با شناخت پیش‌آگاهی‌های مختلف می‌توانند به این بیماران کمک کنند.

همام با اشاره به اینکه شناخت جامعه از بیماری صرع اندک است، بیان داشت: مدت زمان حمله این بیماری می‌تواند از چند ثانیه تا چندین دقیقه باشد ولی اگر مدت زمان آن بیش از 5 دقیقه به طول انجامد، لازم است با اقدامات اورژانس و دخالت درمانی متوقف ‌شود.

وی اضافه کرد: هر عاملی همچون ضربه به مغز، عفونت مغزی، ناهنجاری‌های مادرزادی، تب و تشنج دوران کودکی و گاهی موارد ژنتیک از دلایل عمده این بیماری است. البته هنوز بسیاری از مواقع دلیل بروز این مشکل در افراد مشخص نیست ولی آنچه روشن است این بوده که می‌توان این امید را به بیماران داد که کنترل صرع امروزه امکان‌پذیر است.