پاسخ خواندنی یکی از معلمان به هفدهمین پرسش مهر رئیس‌جمهور

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی 96 ــ 95، هفدهمین پرسش مهر را پیرامون محور خشونت مطرح کرد.

محور سؤالات رئیس‌جمهور بدین شرح است:

خشونت از کجا نشأت گرفته است؟

چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند ، در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

چگونه می‌توانیم کشور و جامعه‌ای داشته باشیم دارای رحمت اسلامی و نبوی؟

چگونه می‌توانیم جوامع منطقه‌مان و جهان را از خشونت برهانیم؟

در بحث پرسش مهر علاوه بر دانش‌آموزان، فرهنگیان نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند.

متن آموزگار یکی از دبستان‌های شهر تهران در پاسخ به هفدهمین پرسش مهر رئیس‌جمهور بدین شرح است:

برای پرداختن به پاسخ به این سوالات ابتدا باید حد و مرز خشم معنوی و خشم شیطانی را شناخت و درباره آن صحبت کرد. خشم معنوی یعنی اعلام موضع در برابر هر ظلم و طاغوتی، اعلام موضعی صریح که نتایج بسیار بالنده و با شکوه نیز دارد. نمونه چنین خشم‌های خدا پسندانه را ما از قرآن کریم الگو می‌گیریم‌.

پیامبری که به رحمة للعالمین معروف بودند و هستند و خواهند بود. ابتدا «اشداء علی الکفار»بودند، سپس«رحماء بینهم». یعنی ابتدا تحکیم موضع و عزت و اقتدار و کوتاه کردن دست هر طاغوتی که به طور مخفیانه یا آشکار فعالیت می‌کند، سپس رسیدگی به دیگرامور. ابتدا نفی سازش با هرطاغوتی در هرزمانی و بعد ادامه راه.

در سوره  احزاب آیه (1) آمده است: «ای پیامبر! تأکید خداوند برتقوای الهی ثابت قدم واستوار باش واز کافران و منافقان اطاعت مکن ولاتطع الکافرین... یعنی که خدابرای اجرای احکام دین اسلام با هیچ کس تعارف، اغماض، مسامحه وسازش کاری ندارد و به پیامبرمی‌فرماید در رعایت تقوای الهی"ثابت قدم باش.»

در سوره  هود آیه (112) آمده است:‌ «فاستقم کماامرت....پس همان گونه که فرمان یافته‌ای (پیامبر)ایستادگی کن و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده‌اند ایستادگی کنند. یعنی دیگران را نیز باید با خود همسو و طاغوت ستیز و ثابت قدم کنید. خشم معنوی باعث رشد و شکوفایی اندیشه‌ها و اقتدار و عزت اسلامی و عقبگرد دشمنان قسم خورده اسلام می‌شود.»  مانند لحن پیام امام خامنه‌ای به حکومت خائن و بی‌کفایت عربستان سعودی پیرامون مشخص نبودن وضعیت پیکرشهدای منا. ایشان به صراحت فرمودند: اگر این‌ها ترتیب اثر ندهند پاسخ ما قطعاً خشن خواهد بود.

نمونه دیگری از خشم‌های معنوی که باید در مقابل ظلم واستکبار نشان داد، سوره آل عمران آیه (119): .... وچون تنها شوند کفار و منافقین از شدت کینه بر شما سرانگشت خشم به دندان گیرند، بگو به این خشم بمیرید.

این استناد قرآن به چرایی مرگ برآمریکاست. مانند سخن شهید بهشتی مبنی بر عصبانیت آمریکا. پس وقتی ما برعلیه آمریکا، شیطان بزرگ شعار می‌دهیم و حتی مرگ بر آمریکا می‌گوییم، به خشمی که خدای مهربان دستور آشکار و واضح داده عمل می‌کنیم. نمونه دیگر از کاری که منجربه خشم کفار می‌شود و سفارش اسلام است و جزو اعمال صالح به حساب می‌آید، خداوند در سوره توبه آیه  (120) می‌فرماید هیچ رنج، تشنگی، خستگی وگرسنگی در راه خدا نکشند و تحمل نکنند و هیچ قدمی درجایی که کفار را خشمگین کند، ننهند جز این که در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود.

پس خشمگین کردن دشمنان خدا در هر لباس و منصبی عمل صالح است و از آن جایی که خداوند در سوره «عصر» مومنین را چنین معرفی می‌کند «آنهایی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند» پس باید به انجام این قبیل اعمال صالح، چون دستور صریح قرآن است و رضایت قلبی امام زمان(عج) و ولی فقیه را نیز در پی دارد، مفتخر باشیم. از این مدل اعمال صالح می‌توانیم به راهپیمایی 22 بهمن، 9 دی، 13 آبان، راهپیمایی اعتراض به کاریکاتور رسول خدا(ص)، همایش احلی من العسل و شیرخوارگان حسینی اشاره کنیم که علناً از خشم و غیظ دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی مانند شیطان بزرگ آمریکا و رژیم نامشروع و غده سرطانی اسرائیل پرده برمی‌دارد بله دین اسلام دین رحمت و رأفت است.

تمام این خشم‌هایی که نام برده شد همه ناشی از رحمت الهی، عدل و حکمت اوست. به قول حضرت امام خمینی (ره) ما به مذهب شیعه و فقه جعفری مفتخریم. اگر دین ما دین مهربانی با حماسه نبود، حضرت پیامبر(ص) با آن همه آزارها و اذیت‌های آشکاری که می‌دیدند، صبوری نمی‌کردند اما هر گاه سخن حرمت‌شکنی اصول اسلام باشد، هیچ ملاحظه‌ای در کار نبود و ایشان ذره‌ای اغماض نداشتند که اگر چنین بود ایشان به عنوان پیامبر برگزیده نمی‌شدند.

نمونه‌های بارز و آشکاری از کظم غیظ‌های دردناک امامان عزیزمان را یادآوری می‌کنیم.

1-کنترل خشم حضرت علی (ع) در جنگ خندق برای کشتن عمربن عبدود و آب دهان انداختن او برصورت مبارک امام علی‌(ع)و مکث و درنگ ایشان به صورت لحظه‌ای به دلیل دوری از هوای نفس و این که عمل تنها برای رضای حق باشد و بعد از توکل برخدا، طبق فرمان خداوند در سوره محمد آیه 4 «پس هنگامی که در میدان جنگ با کفار روبه‌رو شدید،گردن‌هایشان را به شدت بزنید تا آنگاه که بسیاری از آنان را با سختی و غلظت از پای درآورید» او را به درک واصل کرد و همان هنگام جبرئیل نازل شد و فرمود ای پیامبر خدا می‌فرماید «ضربت امروز علی(ع)، از عبادت کل جن و انسان تا قیامت والاتر و با ارزش‌تر است.» زیرا این عمل حضرت امیر با آن همه قدرت و سختی کارزار و در کشاکش جنگ، فقط برای رضای حق و عبد بودن محض بوده است.

2-کظم غیظ حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) درباره جریان فدک ... اگر حضرت فاطمه (س) آزار دهندگان را نفرین می‌کردند.... یا فاتح خیبر علی(ع) اگرپاسخ آن افراد را در حد لیاقت آن‌ها می‌دادند....

سکوت پردرد ایشان، بسیار پرمعنا بوده.....اما برای زمانی بوده که اسلام نیاز به گسترش و اقتدار بیشتر داشته است لیکن در حال  حاضر اسلام به تمامیت معنا به عزت و اقتدار تامه رسیده بدین جهت است که هیچ کوتاهی در اجرا و مخالفت با عدم اجرا‌، توجیه پذیر نیست.

به ذکر همین دو مورد بسنده می‌کنیم اگر چه موارد قابل ذکر بی‌شمارند. در کتاب نهج البلاغه شراره‌های جگر سوخته مولایمان کاملاً مشهود است ولی خطبه‌ها و نامه‌هایی نیز از ایشان داریم که سراسر حماسه، دلاوری، غیورپروری، رشادت، جنگ و آموزش‌های نظامی بوده است.

به نظرم بد نبود اگر سوال می‌کردیم که این خشونتی که بعضاً به توحش شباهت بیشتر دارد و از جوامع استکبار جهانی و نظام استبدادی آنها قابل مشاهده است، چگونه تأمین می‌شود؟ یا چگونه افرادی این قبیل خشونت‌ها را می‌آموزند؟ در مقابل این نوع خشونت‌ها چگونه باید ایستادگی کرد؟
باید دید چه کسانی این خشونت‌ها را تعلیم می‌دهند و در پس این تعلیم‌ها چه تطمیع‌ها یا تهدیداتی قرار دارد؟ باید به این پرداخت که اتاق فکر تعلیماتی این خشونت‌ها کجاست؟

باید دور از هر گونه پیشداوری و تعصب به این سوال پاسخ داد که در حال حاضرخشونت در کشور ایران و نظام سربلند و مقدس جمهوری اسلامی بیشتر است یا غرب و نظام سلطه و استکبار جهانی که خرید و فروش سلاح گرم جرم نیست و آزادانه در روز روشن قتل، گروگانگیری، تجاوز به عنف، کودک آزاری، بد رفتاری وسوء‌استفاده‌های جنسی از کودکان، آزادی همجنسگرایی، داشتن روابط جنسی آزادانه حتی با حیوانات، به رگبار بستن اطفال و دانش‌آموزان در مدارس، ضرب و شتم رنگین پوستان به جرم رنگ پوستشان، حملات وحشیانه به افراد محجبه به جرم داشتن حفظ حریم و پاسداری از کرامات انسانی، منهدم کردن هواپیمای مسافربری و تکه تکه کردن بدن 290 نفر مسافران بی‌گناه و سپس تقدیم مدال شجاعت به مقام نظامی دریایی که در ناو جنگی دستور انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی را صادر کرد، قبول این مدال توحش و حیوانیت از جانب عامل این عمل کثیف و توهین‌های بسیار زشت زننده، شنیع و غیرقابل بیان به مقدسات مسلمانان و دشمنی خاصه و ویژه با شیعیان.

ایران اسلامی درگیری‌های وحشتناک خشونت آمیز دارد یا جهان استکبار غرب و ایالت متحده آمریکا که به گفته امام خامنه‌ای «هر جای دنیا جنگ و خونریزی رخ می‌دهد، فریاد مرگ بر آمریکا از مردم آن جا شنیده می‌شود» و روی سرمردم بی‌دفاع شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بمب اتم می‌ریزند و این غلط زشت و آشکار را توجیه نظامی آمریکا برای دفاع از خود می‌دانند و جالب‌تر اینکه حتی معذرت‌خواهی از آنها را نیز لازم نمی‌بینند بعد مدعی هستند که با برقراری برجام و محدود‌سازی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، جهان را در ثبات و امنیت کامل دور از سلاح اتمی نگه داشته‌اند و چه ادعای احمقانه‌ای آنها که با وقاهت تمام تروریست را به 3 دسته خوب، میانه‌رو ‌و بد تقسیم‌بندی کرده‌اند.

خشونت حیوانی و شیطانی را می‌توان از لحن کلام رئیس‌جمهور آمریکا، اوباما فهمید و تشخیص داد که گفت اگر از دستم برمی‌آمد تمام پیچ ومهره‌های فن و تکنولوژی انرژی هسته‌ای را در ایران با چنگ و دندان باز می‌کردم. استکبار جهانی غرب به خصوص آمریکا همواره از حملات عربستان علیه یمن، حملات رژیم صهیونیستی در لبنان، غزه و فلسطین اشغالی طرفداری بسیار گسترده و همه جانبه و بدون حتی ذره‌ای تردید نشان می‌دهند.

باید دید نظام سلطه جهانی به دنبال خشونت است که در جریان فتنه 88 آشکارا اعلام کردند ما به طور خاص و ویژه از معترضان به نتایج انتخابات در ایران دفاع همه جانبه می‌کنیم. بله قطعاً افرادی که روح مقدس امام و شهدا را آزردند، قلب امام زمان را جریحه‌دار کردند‌، مسجد و قرآن را به آتش کشیدند، بانک، مغازه و اموال عمومی و خصوصی را نابود کردند در حمایت ویژه شیطان بزرگ آمریکا بودند.

مسلماً این افراد دانسته یا ندانسته در لشکر جنود شیطان جمع شدند. آنها بویی از عشق به اصل ولایت فقیه یعنی حضرت ولی عصر‌(ع) نبردند تا چه رسد که مطیع ولی فقیه زمان‌، حضرت امام خامنه‌ای باشند. بی دلیل نبود که حرفشان این بود: انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است.

باید به این سوال پاسخگو باشیم که در مقابل این نوع خشونت‌ها، چگونه باید ایستادگی کرد؟

حال سؤال من این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در رفع فتنه  88خشونت داشت یا ایالت متحده آمریکا که با چه ضرب و شتمی با معترضان انتخاباتی برخورد می‌کند و شعارهای شیک و اتو کشیده آزادی بیان و دفاع از حقوق بشر را سر می‌دهند.

با بیان اصول راستین اسلام عزیز و اهتمام جدی در به انجام رساندن آن می‌توانیم خودمان عامل به این دستورات دین عشق و حماسه‌، مهربانی وغیرت،عزت، اقتدار، جوانمردی و فتوت باشیم. انجام این امور میسر نمی‌شود مگر به اینکه همه با هم در زیر خیمه ولایتمداری دین اسلام عزیز قرار گیریم باید عبد بود تا بتوانیم عابدانه و عالمانه و سپس عاشقانه جلوی خشم شیطانی را بگیریم.

با رواج روحیه انقلابی‌گری در هر مکان، نهاد و ارگانی و صد درصد با تجهیز قوای نظامی و ارتقای سطح فرهنگ طبق موازین و دستورات اسلامی، دقت و بصیرت با تمام توجه و ابعاد می‌توانیم استواری و صفا «کانهم بنیان مرصوص» را برای دوست و دشمن به نمایش بگذاریم که قطعاً موجب شادمانی دوستان و خشم و رعب دشمنان خواهد شد.

به ذکر بعضی از مستندات قرآنی به جهت بیان چگونگی ایستادگی در مقابل این خشونت‌های شیطانی اشاره می‌کنیم:

1-سوره نساء-آیات 138-139: عزت و اقتدار تنها نزد خداست، همه عزت‌ها از آن خداست.پس یعنی تمام عزت‌ها را باید نزد خدا جست. با توکل بر خدا پیروزیم.

2-سوره مائده –آیه 51: استهزا کنندگان دین و آیین‌تان را ولی و دوست خود انتخاب نکنید. (آنها تنها به روابط میان خود وفا دارند)
پس یعنی افرادی که دین،‌ عزت و اقتدارت را به مسخره می‌گیرند قابل اعتماد نیستند. می‌دانید چندین نمونه توهین،کاریکاتور و بی‌احترامی‌های بزرگ به مقدساتمان را از شیطان بزرگ آمریکا و غده سرطانی اسرائیل ،فرانسه و....دیده‌ایم؟ پس این‌ها قابل اعتماد نیستند.

3-سوره انفال- آیه 40: خداوندسرپرست شماست و چه سرپرست و چه یار و یاورخوبی. پس یعنی بهترین و محکمترین دژ دفاعی ولایت‌پذیری از خداوند است.

4- سوره یونس آیه64: اولیای الهی  در زندگی دنیا و آخرت مسرورند، وعده‌های الهی تخلف ناپذیراست. این است آن رستگاری بزرگ.
پس یعنی وقتی اموراتت را طبق ولایت حق خداوندی میزان و تدبیر کنی سرباز ولایت می‌مانی با شادمانی و سرور تا صبح ظهور.

5- سوره یونس آیه 62: اولیای الهی نه ترس دارند و نه غمگین می‌شوند.

پس یعنی نتیجه اعتماد به خدا و اولیای الهی، آسودگی فکر، ذهن، روان و سرافرازی است.

6- سوره توبه آیه 71: مردان و زنان با ایمان ‌ولی یکدیگرند و به زودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد‌ زیرا خداوند توانای شکست‌ناپذیر و حکیم است.
پس یعنی مردان و زنان مومن (جدای خاصیت جنسیتی) در کنار هم جمع ولایتمدار و یکپارچه‌ای از جامعه آرمانی اسلامی را تشکیل می‌دهند و همیشه مورد رحمت حق هستند.

7- سوره انفال آیه 29: ای اهل ایمان اگر در همه امورتان از خدا پروا کنید، برای شما بینایی و بصیرتی ویژه برای تشخیص حق از باطل قرار می‌دهد و خدا دارای فضل بزرگ است.
پس یعنی هر کار یا اقدامی یا سخنی اگر خواستیم به میان آوریم به روشنی درخواهیم یافت که موجب خشنودی دشمنان اسلام است‌، یاعمل صالح است و موجب خشم و کینه دشمنان اسلام است.

8- سوره ممتحنه آیه  1: هرگز با کافران که دشمن من و شمایند طرح دوستی (مخفیانه) نریزید که من به اسرار نهان و اعمال آشکار شما داناترم و هر که چنین کند سخت به راه ضلالت شتافته است.

پس یعنی هر دوستی و رابطه ‌مخفیانه ما با دشمنان خدا نهایتاً به تخریب سد دفاعی ایستادگی در مقابل خشم شیطانی آنان منتهی می‌شود. ما زمانی می‌توانیم منطقه جهانی خویش را از چنگال خشونت نجات بخشیم که اقتدار و عزت اسلامی اصیل خود را به جهانیان ثابت کنیم و جلوی هر خشم شیطانی را بگیریم که به لطف خداوند سبحان و توجهات خاصه حضرت صاحب الزمان(عج) و بنای مستحکم حضرت امام خمینی(ره) و رهبری رهبر انقلابی، شجاع و استکبارستیزمان همیشه نقشه‌های دشمنان نقش به روی آب بوده و خواهد بود.

افقی که ایشان دائماً گوشزد و به ما یادآوری می‌کنند و باعث تبلور خلاقیت، اقتدار، خودباوری و رشد معنویت همه افراد به خصوص جوانان عزیز این مرز و بوم اسلامی می‌شود، افق زیبا و نورانی ما‌ می‌توانیم است البته با تمام ابعاد و وجوه آن.

برای مبارزه با خشمی که در اسلام مورد مذمت قرار گرفته نیز باید وجه ولایتی اسلام را در خود تقویت کنیم تمام ایستادگی‌ها در مقابل خشونت حتی خشونت‌های روزانه، بایدعبد بود. انسان وقتی عبد باشد تمام نکات و موازین دستوری حق را از روی علاقه و حس عزت‌مداری رعایت می‌کند لذا درگیرموارد سخیف و بی‌ارزش نخواهد شد و هیچ گاه در مقابل قادر متعال قد علم نمی‌کند و طبل رسوایی نافرمانی را هرگز نخواهد نواخت.

به امیدحق و یمن خون شهدای اسلام، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهدای جهان اسلام، بیداری اسلامی و شهدای گرانقدر مدافعان حریم اهل بیت که زخم خورده بارزترین، جدیدترین و مدرنترین خشونت‌ها و توحش‌ها هستند، همه با هم در گروه زمینه‌سازان ظهور حکومت حماسی مهدوی و حکومت عدل و داد جهانی قرار خواهیم گرفت.

زیرا به گفته مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای ما می‌توانیم امیدوارم که هر کسی در هر پست و مقام و درجه و منصبی، مشهور و گمنام، پیر و جوان، زن و مرد، داخل جغرافیای ایران یا خارج از آن کوچک و بزرگ حتی آنان که بعدها به دنیا می‌آیند و خادم به این نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و آهنگ حماسه شیردلی و دفاع از حقوق اسلام عزیز رادارند، در حمایت ویژه حضرت حجت قرار گیرند.

در پایان حسن ختام سوره  مجادله، آیه 22 و هرگز مردمی را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند چنین نخواهی یافت که دوستی با دشمنان خدا و رسول خدا کنند. هر چند آن دشمنان، پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشان آنها باشند. این مردم پایدارتراند که خد ابر دل‌هایشان (نور) ایمان نگاشته و به روح خود آن‌ها را مؤید و منصور گردانند و آن‌ها را به بهشتی که نهرها زیر درختانش جاری است و جاودان در آن جا متنعمند خدا از آن‌ها خشنود و آنها هم از خدا خشنودند اینان به حقیقت حزب خدا هستند. الا ای اهل ایمان بدانید که "حزب الله "رستگاران عالمند.