پدیده  ای به نام مردانِ خانه دار!

دکتر خانی در برنامه برنامه ضرب سکه از افزایش هجوم بانوان به دانشگاه ها و به دنبال آن حضور پررنگ در مشاغل اجتماعی ، اقتصادی و دانش بنیان خبر داد و گفت : به زودی شاهد خانه نشین شدن آقایان خواهیم بود.

برنامه ضرب سکه با موضوع (نقش بانوان در مدیریت اقتصاد خانواده)با حضور خانم دکتر کبیری فرد ، استاد دانشگاه درمدیریت امور فرهنگی ، دکتر خانی کارشناس اقتصادی در حوزه اشتغال و کارآفرینی و و ارتباط تلفنی با خانم دکتر طباطبایی ، رییس سازمان بهره وری کشور روانه آنتن شد.

دکتر خانی گفت :معمولا پنداشت ما از نقش اقتصادی بانوان کمک خرج بودن آنهاست .یعنی یا بیرون از خانه شاغل باشند و یا اینکه کاری در خانه انجام دهند و درآمد کسب کنند و یا اینکه هزینه ها را با قناعت و تدبیر بررسی نمایند.

 

وی در ادامه افزود: وجهه شغلی زنان خانه دار هنوز به درستی مورد برسی قرار نگرفته است و مشخص نیست چه مقدار صرفه جویی اقتصادی برای خانواده در پی دارد.

 

این کارشناس حوزه اشتغال با بیان اینکه هیچگاه سهم و وزن این شغل را در اقتصاد کشور انجام نداده ایم ، اظهار داشت: 15 میلیون زن خانه دار داریم که برای تامین اجتماعی آنها هیچ کاری نکرده ایم.پشتوانه مالی اعم از بازنشستگی و کارافتادگی در آینده برای آنها وجود ندارد.

 

خانی گفت : دولت ها موظف به تامین مالی این زنان هستند و همواره با واژه کمبود بودجه از سوی آنها مواجه شده ایم.

دکتر خانی با بیان اینکه مدیریت هزینه ها باید توسط پدر ، مادر و فرزندان به صورت تلفیقی در طرحی نو صورت گیرد ، عنوان کرد :نوع و ماهیت هزینه های خانواده رابطه مستقیم با شغل اعضای خانواده دارد.

 

وی گفت : طبق پژوهشی که سال گذشته صورت گرفت نشان می دهد که در ده سال آینده با "پدیده مردان خانه دار" مواجه خواهیم شد.

خانی بیان داشت : در حال حاضر سهم بانوان از بازار کار 19 درصد است هجوم بانوان به دانشگاه ها نشان دهنده تمایل بانوان به حضور در موقعیت های شغلی اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی است و از سوی دیگر در چند سال آینده مبنای اکثر شغلها دانش است که نیازمند افراد متخصص دارای تحصیلات عالیه است.همچنین به دلیل معیشت خانواده و مشکلات اقتصادی خانواده مردان تمایلی به رفتن به دانشگاه ندارند.

 

دکتر کبیری فرد گفت : یکی از مشکلات بانوان این است که از قوانین حمایتی که برای آنها وجود دارد بی اطلاعند.به عنوان مثال سازمان صنایع دستی در بسیاری از رشته ها گواهینامه مهارت اعطا میکند که با استفاده از آن می توان اقدام به تاسیس کارگاه های فردی و انفرادی نمود که این بسته حمایتی مزایای مطلوبی اعم از بیمه و مزایای دیگر دارد.

 

دکتر کبیری فرد با بیان اینکه آقایان حمایت درستی از فعالیت بانوان در بیرون از خانه ندارند ، گفت : نیازمند کار فرهنگی است.

وی افزود: تشخیص درست خرج کردن و اولویت گذاشتن برای مخارج خانواده باید توسط مادر خانواده صورت گیرد.گاهی دارایی های خود را نمی شناسیم و این موضوع سبب مشکلات ثانویه می شود.

 

خانم دکتر طباطبایی رئیس سازمان بهره وری در گفت و گوی تلفنی با بیان تعریفی از بهره وری گفت : بهره وری یعنی کار درست را درست انجام دادن.

 

وی افزود : اولویت بندی در انجام امور روزانه و زندگی ، استفاده درست از منابع مالی و طبیعی باید به کودکان آموزش داده شود .

 

رئیس سازمان بهره وری خاطر نشان کرد : اگر کودکان بهره وری بالایی داشته باشند در حالت کلی اقتصاد پویا تر خواهیم داشت.