حتما شما هم یادتان می‌آید. تا همین چند سال پیش، وقتی خانواده‌ای دختردار می‌شد، با گریه‌های اولیه نوزاد، مادر خانواده با شوق و ذوق می‌رفت سراغ جمع کردن جهیزیه برای دختر عزیزتر از جانش! دخترهای بی‌ادعا و پسرهای کم‌توقع آن روزها هم وقت ازدواج، همه‌ی آن جهیزیه لنگه به لنگه‌ای را که با خون دل تهیه شده بود، با جان و دل قبول می‌کردند و شاد و خوش می‌رفتند سر خانه زندگی‌شان. ولی در سالهای اخیر دیگر این روش جواب نمی‌دهد.

 


مقام معظم رهبری، یکی از دغدغه های خود درباره جوانان را ازدواج آنها دانسته و در سخنرانی های مختلف به ارائه نقطه نظرات بسیار پراهمیت در این رابطه پرداخته اند  اما متاسفانه می بینیم که روز به روز بر آمار مجردها به خاطر گرانی هایی که وجود دارد افزایش یافته که یکی از این دلایل گرانی جهیزیه دختران است.

 


قیمت سکه که بالا می رود خیلی از قلب ها به تپش می افتد و خیلی از قلب ها از تپش می ایستد. اما در این تپش قلب های عاشق با تپش سایر قلب ها متفاوت است. در این وانفسا که آمار ازدواج در حال سقوط است، چند نفری هم که دل شیر دارند و مشکلات را شکلات فرض کرده اند و تصمیم به ازدواج گرفته اند با نوسان شدید قیمت سکه و دلار قلبشان می لرزد و پایشان سست می شود. گرانی همیشه مشکل جوان ها در امر ازدواج بوده، اما این گرانی با گرانی که همیشه می شناختیم خیلی فرق می کند. سکه و طلا ارتباط مستقیم با ازدواج دارد و ساده ترین چیزی که برای یک بله برون ساده لازم است یک انگشتر طلاست که قیمتش لرزه بر اندام می اندازد. حالا مسائل دیگری چون سرویس طلا و مهریه و کادوی سرعقد و زیر لفظی و این جور چیزها را نادیده می گیریم. از همه اینها که بگذریم می رسیم به گرانی دلار و جهیزیه و مسائل مربوط به آن. دلار که گران شود تاثیر مستقیم آن در همه چیز نمود پیدا می کند. از اجاره خانه و وسایل منزل گرفته تا کارت عروسی.

 


مردم چه می گویند؟
در بازار جهیزیه باید کفش آهنی پا کرد و پرسان پرسان بهترین کالا و ارزان ترین آن را برای جهیزیه خرید. در این میان انتخاب لوازم اصلی آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است و به قول معرف پیشانی جهیزیه محسوب می شود.

 


نوعروس جوانی که به همراه پدرو مادرش برای خرید خرده ریزهای آشپرخانه اش  به بازار آمده از تنوع مارک های ناشناخته شکایت دارد و نمی داند حرف کدام فروشنده را باید باور کند.

او می گوید: فروشندگان همه به دنبال فروش اجناس خود به هر نحوی هستند و آنقدر تنوع رنگ و ظاهر و برندهای مختلف در بازار هست که تشخیص اصل از فرع مشکل است و در این میان فروشندگان هم با گران تر و ارزان تر فروختن اجناس مشابه خرید را سخت ترمی کنند.

 

این نو عروس ادامه می دهد: به عنوان مثال برای خرید یه مخلوط کن به چندین مغازه مراجعه کردم و 3 نرخ متفاوت از یک برند دارم.از یک سو فروشنده ای که گران تر می فروشد مدعی اصل بودن کالای خود است  و در این میان نمی توان تشخیص داد کالا تقلبی است یا فروشنده با انصاف است!

 


نمی دانم هزینه خرید لوازم خانگی را از کجا تهیه کنم
خسرو صباحی تازه دامادی که زمان زیادی به عروسی اش نمانده می گوید: من در مراسم بله برون قبول کردم که ۵ قلم از لوازم جهیزیه را برای آغاز زندگی مشترک تهیه کنم و این روزها که برای خرید تلویزیون و یخچال و اجاق گاز و لباس شویی و فرش به مراکز لوازم خانگی می روم با قیمت های نجومی این اقلام روبرو می شوم، در حالی که من هر چه پس انداز داشتم در کنار مبالغی که قرض کرده بودم را برای رهن خانه و مراسم عروسی کنار گذاشته ام و نمی دانم هزینه خرید این لوازم خانگی را از کجا باید تهیه کنم.

 

این شهروند سنندجی ادامه می دهد : با این گرانی ها زمانی که هزینه تهیه یک زندگی ساده اینقدر بالا است چطور می توان از جوانان انتظار داست که ازدواج کنند؟