سطح‌بندی مراکز آموزش عالی غیردولتی
مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد گفت: طبق بخشنامه وزارت علوم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی، مازاد بر واحدهای رسمی، حداکثر دو درس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند.
 
وی با بیان اینکه این دروس تاثیری در معدل دانشجویان ندارد، افزود: براین اساس ارائه دروس مهارت‌های زندگی دانشجویی، کارآفرینی، ارزش‌های دوران دفاع مقدس، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، شناخت محیط زیست، مدیریت بحران و استانداردسازی در اولویت قرار دارند.
 
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ سطح‌بندی مراکز آموزش عالی غیردولتی خبرداد و گفت: موسسات آموزش عالی غیردولتی باید در قالب آیین‌نامه ابلاغی برای ارتقای کیفیت موسسه های خود اقدام کنند.
 
شریعتی نیاسر با تاکید بر ارتقای کیفیت در مراکز آموزش عالی و اهتمام وزارت علوم بر این موضوع تاکید کرد: از جمله شاخص‌های مورد توجه در امر نظارت و ارزیابی، رعایت نسبت دانشجو به استاد و رعایت ضوابط و مقررات آموزشی از سوی مدیران است.
 
تحصیل ۱۳ درصد دانشجویان در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم
 
وی با اشاره به اینکه در کل کشور حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: ۱۳ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، ۸ درصد در مراکز غیردولتی، ۳۵ درصد در مراکز آموزشی آزاد و مابقی در سایر زیرنظام‌ها مانند دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی – کاربردی، فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی نیز گفت: در این راستا تعامل با کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه در اولویت وزارت علوم است.
 
شریعتی نیاسر تاکید کرد: برای حضور درخشان دانشگاه‌های ایران در عرصه بین‌المللی و رساندن آمار نیم درصدی فعلی به چهار درصد باید کیفیت و جاذبه‌های تحصیل در ایران را افزایش دهیم.