این علایم را در دهان خود جدی بگیرید

دکتر مهرداد پنج نوش اظهار داشت: در برخی مواقع مخاط روی ضایعه می تواند نرمال و طبیعی باشد اما منشا سرطانی در بخش های دیگر به ویژه در ناحیه بافت سخت وجود داشته باشد و یا حتی منشا آن در قسمت دیگری از بدن باشد که به صورت متاستاز در داخل فک بروز کرده باشد و این متاستاز می تواند به صورت ضایعات فکی در رادیولوژی دیده شود.

وی در خصوص اینکه بیماران اگر به علائمی از سرطان دهان خود مشکوک باشند باید به کدام تخصص پزشکی مراجعه کنند، تاکید کرد: مراحل مراجعه بیماران مسیر مشخصی دارد، بیماران با دیدن علائمی در داخل دهان خود ابتدا باید به دندانپزشکان عمومی مراجعه کنند. گاهی ممکن است افرادی فوبیای سرطان داشته باشند و با دیدن یک آفت ساده یا تبخال داخل دهان، آن را با ضایعات بدخیم اشتباه کنند و دندانپزشک عمومی می تواند این اطمینان را بدهد که نیاز به درمان پیچیده ای ندارد و خودش آن را درمان کند .

پنج نوش ادامه داد: اما اگر دندانپزشک شک کند که این بیماری می تواند جدی تر باشد ، بیمار را به متخصصان بیماری های دهان یا متخصصان جراحی فک و صورت ارجاع می دهد و آنها با بررسی هایی که انجام می دهند اگر شک کنند که بیماری از بافت نرم این ضایعه به داخل استخوان نیز سرایت کرده ، بیمار را به رادیولوژیست معرفی می کنند و رادیوگرافی از او به عمل می آید تا حدود ضایعه به لحاظ بافت سخت و نرم مورد بررسی قرار گیرد، سپس به جراح گزارش می شود تا نهایتا تحت درمان قرار  گیرد.

وی به برگزاری کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که همیشه در کنگره هاو همایش های انجمن دندانپزشکان عمومی ، رادیولوژیست های فک و صورت حضور فعال داشته اند.

پنج نوش ادامه داد: در یازدهمین کنگره نیز رادیولوژیست ها نقش فعالی خواهند داشت و با ارائه روش های نوین ، بر این موضوع تاکید می کنند که روش های تصویربرداری سه بعدی چقدر می تواند موثر باشد و در پروسه درمان به دندانپزشکان کمک کند.

وی به موضوع ایمپلنت اشاره کرد و گفت: بحث ایمپلنت در سه دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است و رادیولوژی می تواند یکی از پایه های مهم در پروسه درمان با ایمپلنت باشد .

پنج نوش افزود: درمان ایمپلنت یک درمان چندتخصصی است که یکی از تخصص های لازم در این زمینه رادیولوژی است تا اطلاعات لازم را در اختیار کلینیسین قرار دهد تا او بتواند درمان مناسبی را انجام دهد.

وی گفت: بنابراین کاری که رادیولوژی انجام می دهد این است که بتواند بررسی دقیقی روی استخوان ها قبل از ایمپلنت انجام دهد و با پیشرفت های زیادی که در تصویربرداری سه بعدی حاصل شده، این کار با دقت بسیار بالایی انجام می شود و استخوان بیمار از لحاظ کمی و کیفی بررسی شود تا در نهایت درمان با میزان موفقیت بالایی صورت گیرد .

یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از 21 تا 24 دی ماه 95 در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود .