سیبل کولتزکو، فوق تخصص گوارش کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه لادویگ مونیخ آلمان، در گفتوگو با فارس با تشریح عوارض سزارین با اشاره به روند افزایش جهانی تمایل افراد به انجام زایمان به روش سزارین، گفت: در سال ۲۰۰۱ در انگلستان نرخ سزارین ۲۱ درصد بود که امروزه در برخی مراکز خصوصی این میزان حتی به بالاتر از ۵۰ درصد هم رسیده است.

وی با بیان وجود رابطه مثبت بین حساسیت آلرژیک نسبت به غذا و ذرات تنفسی با زایمان سزارین تصریح کرد: نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده به روش سزارین در آینده میزان دوره‌های اسهال و حساسیت غذایی، «ویزینگ» یا «س خس سینه»، آلرژی پایدار نسبت به شیر گاو، «رینیت آلرژیک» یا واکنش ازدیاد حساسیت و آسم بیشتری دارند به طوری که در این کودکان خطر ابتلا به آسم ۲۰ درصد بیشتر از کودکانی است که به روش طبیعی دنیا می‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لادویگ مونیخ آلمان ادامه داد: بیشتر مادرانی که زایمان سزارین انجام می‌دهند از نواحی شهری و دارای کودکان دیگری نیز هستند و معمولاً تمایل بیشتری به استفاده از شیرخشک دارند.

وی با بیان اینکه «فلور روده» موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند، افزود: فلور طبیعی روده در اوایل زندگی نقش مهمی در پاسخ ایمنی بعدی و عملکردهای فیزیولوژیک و طبیعی مختلف و یکپارچگی سد روده‌ای ایفا می‌کند؛ روده جنین در داخل رحم مادر استریل است اما بلافاصله بعد از زایمان زنجیره‌های مختلف باکتری در آن " کلونیزه " یا ساکن می‌شوند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان کودکان «هانرشز» با تأکید بر اهمیت عوامل مختلفی برای رشد فلور روده خاطرنشان کرد: شرایط مرتبط با زایمان سزارین، کلونیزه شدن طبیعی فلور روده نوزاد را تغییر داده یا به تأخیر می‌اندازد؛ لذا تنوع زیستی فلورهای روده‌ای پس از زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی بسیار کمتر است.

این فوق تخصص گوارش کودکان گفت: کلونیزه شدن روده نوزادان متولد شده با زایمان طبیعی تحت تاثیر فلور طبیعی واژن، روده و پرینه مادر است در حالی که نوزادان حاصل سزارین با باکتریهای محیط بیمارستان کلونیزه میشوند و بسیاری از باکتریهای مفید در روده این شیرخواران وجود نخواهد داشت.