بی سوادان محرومیت اجتماعی ندارند

علی باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی برگزار شد با اشاره به اینکه در هفته سوادآموزی قرار داریم، گفت: امروز تحت عنوان نهصت سوادآموزی و رسانه نامگذاری شده است.

وی افزود: روز یکشنبه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده و در این روز مسابقه انشا نویسی برگزار می‌شود. سال گذشته 130 هزار نفر در آن شرکت کردند و امسال پیرامون پرسش مهر رییس جمهور در رابطه با نحوه پیشگیری از خشونت در سطح خانواده، جامعه و بین‌الملل مسابقه برگزار می‌شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه روز دوشنبه تحت عنوان سوادآموزی و مسئولان نامگذاری شده است، گفت: روز سه‌شنبه سوادآموزان به دیدار مراجع تقلید و نمایندگان ولی فقیه می‌روند و ما نیز با حضور در مرقد امام خمینی(ره ) با آرمان‌های وی تجدید بیعت می‌کنیم. روز چهارشنبه روز سوادآموزی و مشارکت‌های مردمی، روز پنجشنبه روز نهضت سواد آموزی و نکوداشت مقام شهدا و روز جمعه روز سوادآموزی و ترویج فرهنگ انتظار خواهد بود.

باقرزاده با اشاره به وضعیت سوادآموزی عنوان کرد: گزارش توسعه انسانی سال 2014 به طور صریح به آمار بی‌سوادی اشاره کرده است. افرادی که تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند در کشور ما 65.1 درصد است و رتبه خوبی را در بین کشورها نداریم، کانادا، اتریش، فنلاند و کشورهای اروپای شرقی به نرخ 100 درصد دست یافته‌اند.

وی افزود: بر اساس گزارش یونسکو در گروه سنی 15 تا 24 سال نرخ سوادآموزی در ایران به 98.2 درصد رسیده است و در گروه سنی 25 تا 64 سال نیز 2.2 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در این سازمان بر گروه سنی 10 تا 49 سال متمرکز هستیم، عنوان کرد: منتظر اعلام نتایج سرشماری سال 95 هستیم و برای هر شهروند یک فایل الکترونیک تهیه و تمام سوابق تحصیلی جمع آوری شده است. 53 میلیون و 700 هزار نفر در جمعیت 10 تا 49 سال قرار دارند که 40 میلیون نفر مدرک تحصیلی پنجم و ششم ابتدایی دارند، 3 میلیون نفر دانش‌آموز بالای 10 سال هستند که در پایه پنجم و ششم قبول نشده‌اند و 330 هزار نفر آموزش‌ناپذیر هستند.

باقرزاده ادامه داد: تعداد بی‌سوادان در گروه سنی 10 تا 49 سال حدود یک میلیون و 138 هزار نفر است که کمتر از سه درصد جمعیت این گروه سنی هستند. میزان باسوادی اتباع از 6 درصد در ابتدای انقلاب به 60 درصد در سال 95 رسیده و تاکنون 700 هزار نفر را باسواد کردیم. در سال 95، 17 هزار نفر ثبت نام کردند که 80 درصد هزینه را خودمان و 18 درصد را کمیساریای عالی پناهندگان می‌پردازد.

به گفته رییس سازمان نهضت سواد آموزی استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان و اردبیل جزو استان‌های موفق سواد آموزی هستند.

وی به جلسات شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی اشاره کرد و گفت: این شورا جلساتی در دولت‌های قبل برگزار کرد و در دولت نهم و دهم تعطیل بود که از سال 93 احیا شد و تاکنون 6 جلسه برگزار شده و 29 مصوبه داشته است. در سطح استان‌ها 228 جلسه با حضور استانداران برگزار شده است.

وی به تولید سالانه چهار میلیون و 700 هزار جلد کتاب در نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: 10 هزار و 410 نیروی رسمی و پیمانی آموزش و پرورش و 60 هزار و 281 نفر در قالب شرکت‌ها با ما همکاری می‌کنند. طبق قانون شرکت‌ها موظف به بیمه آموزش دهندگان هستند و قرار شده از ابتدای سال 96 بیمه این افراد ماهانه و صرف نظر از تعداد سوادآموزان و به نسبت کاری که انجام می‌دهند برای هر شخص پرداخت شود. به عنوان مثال در دوره تحکیم دوره سوادآموزی 6 ماه است و 25 روز حق بیمه پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از توافق با جهاد دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت آموزشی ویژه آموزش دهندگان خبر داد و گفت: تمام آموزش دهندگان که مایل به ادامه همکاری با هستند در این دوره شرکت و به صورت آنلاین در آزمون‌های مربوط شرکت خواهند کرد.

به گفته باقرزاده این دوره 126 ساعته شامل 82 ساعت آموزش تخصصی و 44 ساعت آموزش عمومی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزشیار بلاتکلیف نداریم درباره تبدیل وضعیت آموزش دهندگان گفت: قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف استخدامی که چهارگروه مربیان پیش دبستانی، حق التدریسان غیرمستمر و آموزش دهندگان تجمیعی مشمول آن می‌شوند در شهریورماه امسال مصوب شد و 60 هزار آموزش دهنده شامل آن می‌شوند اسامی این افراد را تهیه کردیم و روی سامانه‌های استانی قرار دادیم. جلساتی در حال برگزاری است و امیدواریم بزودی دستورالعملی برای تعیین وضعیت آنها تدوین شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بیان کرد:‌ در سال‌های 90 تا 95، سوادآموزی دومیلیون و 917 هزار نفر در قالب توافق نامه با دولت برای سازمان تعیین عملکرد شده بود و ما توانستیم سه میلیون و 751 نفر را باسواد کنیم و در این بازه زمانی اعتبارات مصوب سه هزار و 450 میلیارد تومان بود که تاکنون 1000 میلیارد آن تخصیص یافته است.

باقرزاده در خصوص وضعیت سوادآموزی در برنامه ششم توسعه مطرح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه درصد باسوادی افراد بالای 10 سال باید به 91 درصد برسد همچنین طراحی و ارائه ساختار سازمان آموزش بزرگسالان در برنامه ششم در نظر گرفته شده است تا مأموریت سازمان از سوادآموزی به سمت آموزش افرادی که از تحصیلات دوره متوسطه جا مانده‌اند، تغییر کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به طرح بن سوادآموزی بیان کرد: این طرح در هفت استان یزد، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، قم و سمنان اجرا می‌شود و اسنادی را منتشر کردیم در قالب بن یک میلیون تومانی و به افرادی تعلق می‌گیرد که در دوره‌های سوادآموزی ثبت‌نام و در آزمون پایانی پذیرفته شده‌اند.

وی در رابطه با اعمال محدودیت برای بی‌سوادان گفت: این محدودیت‌ها مربوط به مصوبه سال 93 بود و قرار بود صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی، صدور مجوز کسب و پرداخت یارانه به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد منوط به سوادآموزی باشد اما اداره کل تنقیح قوانین درخواست حذف این محدودیت‌ها را ارائه کرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: از ابتدای سال 95 ممنوعیت صدور و تمدید گواهینامه و پروانه کسب قابلیت اجرایی ندارد.

وی با اشاره به قبولی 150 هزار نفر در دوره‌های سوادآموزی در سال گذشته گفت: پاداش 31 هزار نفر واریز شده و 30 هزار نفر تا دهه فجر پاداش باسوادی خود را دریافت می‌کنند، تعدادی نیز شماره حساب اعلام نکرده بودند و یا شماره حساب آنها اشکال داشت.