کارکنان سرای محله باید بیمه شوند

مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به همراه دبیران شوارایاری مناطق در نشستی صمیمانه مشکلات پیش روی این نهاد مردمی را با شهردار تهران در میان گذاشت. مرتضی طلایی در این نشست از مشکلات و چالش‌های مسیر شورایاران سخن گفت و از شهردار درخواست کرد شورایاران را در مسیر حل مشکلات تنها نگذارد. شهردار تهران نیز در این دیدار بر حمایت شهرداران مناطق از شورایاران تاکید کرد و آنها را واسطه میان مردم و مسئولان دانست که مشکلات منطقه را پیش از همه حس می‌کنند.

از عدم‌همکاری تا مشکلات بیمه

 مرتضی طلایی  در این نشست با بیان چالش‌ها و مشکلات مسیر شورایاران از قالیباف درخواست کرد شورایاران را در این مسیر یاری کند. طلایی گفت: یکی از مشکلات سد راه شورایاران سلیقه‌ای عمل کردن شهرداران مناطق است. بعضی از شهردارها شورایاران را در مسیر پیگیری مشکلات منطقه یاری می‌کنند، بعضی دیگر اما هیچ بودجه‌ای برای فعالیت شورایاران در نظر نمی‌گیرند و به اجبار بودجه‌ای برای حل این مشکلات تخصیص می‌دهند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، مشکل دوم مجموعه شورایاری‌ها و سرای محلات را مشکل بیمه کارکنان سرای محلات دانست؛ مشکلی که سبب نارضایتی بسیاری از کارکنان سرای محلات شده است.

طلایی ادامه داد: در سرای محلات مشکل زیادی وجود دارد. از مشکل بیمه نبودن کارکنان سرا گرفته تا توقعات خارج از ظرفیت سرای محلات. ماموریتی که برای مدیریت محله در نظر گرفته‌ایم در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی خلاصه می‌شود. به همین دلیل نباید انتظاری خارج از ظرفیت و وظیفه از سرای محله‌ها داشته باشیم. در حقیقت باید به سرای محلات در انجام  فعالیت‌هایی که به آن‌ها محول شده است اعتماد کنیم.

گره‌های کار هیئت امنا

طلایی مشکل بعدی نهاد مردمی شورایاری را عدم همکاری نمایندگان سازمان‌ها عنوان کرد و گفت: هیئت امنای هر محله تشکیل شده است تا با شورایاران در حل مشکلات محله و منطقه همکاری داشته باشد. اما این هئیت امنا تا چه اندازه با شورایاری‌ها همکاری می‌کند؟ از شهرداری مناطق درخواست داریم نمایندگان دستگاه‌ها و شورایاران را دور هم جمع کنند تا در جلسه‌ای مشترک عدم همکاری این دستگاه‌ها با شورایاری پیگیری شود.  بی‌تردید در جلسه‌های اینچنینی مشکل عدم عمکاری دستگاه‌ها با شورایارای از میان برداشته خواهد شد. اما متاسفانه تا به امروز در بیشتر مناطق یا هیچ جلسه‌ای برگزار نشده یا اگر هم جلسه‌ای برگزار شده شورایاران در آن حضور نداشته‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها پس از گفتن این چالش و مشکل شورایاری‌ها افزود: چون تا به امروز این مشکل به قوت خود باقی مانده بود از شما به عنوان شهردار تهران درخواست داریم چنین جلسه‌ای را با نمایندگان دستگاه‌ها و شورایاران برگزار کنید به این امید که مشکل عدم تعامل دستگاه‌ها با شورایاران از میان برداشته شود.

اداره سرای محلات، بدون پول

طلایی در ادامه از اداره ساختمان سرای محلات به عنوان مشکل دیگر شورایاری‌ها سخن گفت و از شهردار تهران درخواست کرد سرای محلات را یکی از ساختمان‌های شهرداری منطقه بدانند. او در این باره گفت: مدت‌هاست که این مشکل سد راه فعالیت سرای محلات است و این مجموعه‌ها مجبورند خودشان پول آب و برق و گاز خود را پرداخت کنند در حالی که بعضی از این سراها توانایی اداره  مالی خودشان را ندارند. اگر به سرای محله‌ها به چشم یکی از ساختمان‌های شهرداری منطقه نگاه شود، این مجموعه‌های فرهنگی دغدغه درآمدزایی پیدا نمی‌کنند و مجبور نمی‌شوند برای مستقل شدن و کسب درآمد، اقدام به راه‌اندازی مهد کودک و... کنند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در ادامه با مطرح کردن موضوع سرای محلات که در بعضی محلات هنوز ساخته نشده ادامه داد: بعضی از محلات ما هنوز سرا ندارند و ساختمان بعضی دیگر از سراها استیجاری است. امیدواریم این مشکل هر چه زودتر برطرف شود چون شأن محلات ما بالاتر از این است که بگویند سرای محله را تخلیه کنید. قرار است سرای محله تبدیل به پارکینگ شود.

 چالش‌های قانونی

 قانونی شدن فعالیت شورایارای‌ها از دیگر چالش‌های مطرح شده در این نشست صمیمانه بود که مرتضی طلایی درباره آن گفت: اگر فعالیت شورایاری این نهاد مردمی را قانونی نکنیم مشخص نیست چه در انتظار این نهاد مردمی باشد. شورایاران سال‌هاست که برای حل مشکلات مناطق قدم برمی‌دارند و اگر وارد قانون اساسی نشوند مشخص نیست چه پیش خواهد آمد، چون ممکن است با یک تغییر مدیریتی همه چیز به شکل اول خود بازگردد و انگار نه انگار که از اول نهادی به اسم شورایاری وجود داشته است.

 آرزوی دیدار

 طلایی در پایان صحبت‌های خود از خواسته‌ای قدیمی سخن گفت. خواسته‌ای که حرف دل تک تک شورایاران است. او در این باره گفت: مدت‌هاست که شورایاران درخواست دیدار با مقام معظم رهبری را در ستاد هماهنگی شورایاری مطرح کرده‌اند و حالا ما درخواست شورایاران را با شما در میان می‌گذریم تا به عنوان شهردار تهران، شورایاران را به خواسته قدیمی خود برسانید. بی‌تردید این دیدار تاثیر فراوانی بر فراگیر شدن این نهاد در سطح کشور و قانونی شدن آن خواهد داشت.

شورایاری، آرزوی و آرمان امام(ره)

پس از پایان گرفتن صحبت‌های رئیس ستاد هماهنگی، دبیران شورایاری در حضور شهردار تهران از مشکلات مناطق خود سخن گفتند و از شهردار تهران درخواست کردند آن‌ها را در رفع و رجوع مشکلات ریز و درشت مناطق یاری کنند.

قالیباف پس از شنیدن مشکلات شورایاران مسئولیت این نهاد مردمی را مسئولیتی مهم خواند و گفت: شورایاری‌ها منطبق بر آرزو و آرمان‌های حضرت امام(ره) پایه گذاری شده است. اگر هم در این مسیر چالش و مشکلی دیده می‌شود به این دلیل است که کار مردم را به خودشان واگذار نمی‌کنیم. تجربه نشان داده توزیع قدرت به مردم باعث شده تا کارها منطقی و اصولی انجام شود.

پرهیز از دولتی شدن

 قالیباف در ادامه بر پیوند نخوردن شورایاران بر نهادهای دولتی تاکید کرد و گفت: شورایاری‌ها تلاش کنند به تیم دولتی پیوند نخورند. بی تردید اگر شورایاران به سیستم‌های دولتی و اداری پیوند بخورند حیاتشان دچار مشکل خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه گفت: در هیچ کجای کشور نهادی مانند شورایاری تشکیل نشده است. اگر هم در هر نقطه‌ای از کشور این نهاد تشکیل شده باشد بدون توفیق مانده و به موفقیت نرسیده است. برای همین باید قدر نهاد مردمی شورایاری را بدانیم و در راه حل مشکلات یاری‌شان کنیم.

تاکید بر حمایت

 شهردار تهران در ادامه بر پشتیبانی از شورایاران تاکید کرد و گفت: به شهرداران مناطق گفته‌ام بیشترین تعامل را با شورایاران داشته باشند و آنها را در حل مشکلات محله و منطقه یاری کنند. چون معتقدم شورایاران واسطه میان مردم و مسئولان هستند و مشکلات منطقه را پیش از همه حس می‌کنند.

محمد باقر قالیباف صحبت‌های مطرح شده از طرف مرتضی طلایی را بازگو کرد و گفت: در بحث بیمه معتقدم کارکنان سرای محله باید بیمه شوند. اما چون سرای محلات ارتباط کاری با شهرداری ندارند، باید تحت مدیریت شورایاران باشند.

شهردار تهران در ادامه افزود: در بحث سرای محله و پرداخت هزینه‌ها باید بگویم چون این سراها متعلق به شهرداری نیست پرداخت هزینه‌ها پارادوکس ایجاد خواهد کرد و بی‌تردید این پارادوکس ما را دچار مشکل خواهد کرد. اما آنچه مشکل را حل می‌کند کلام خدا در قرآن است که می‌گوید: پاداش عمل خوب به شرط اخلاص است.

قالیباف در پایان از سرای محلات به عنوان پیشخوان‌های موضوعات اجتماعی در محلات نام برد و گفت: طرحی با این موضوع در حال آماده‌سازی است تا پیش‌نویس آن آماده و در شهر تهران به عنوان پایلوت اجرا شود.