امنیت غذایی کودکان زیر ۳ سال تامین می شود

علی ربیعی در همایش امنیت غذا، سلامت و توسعه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی در دولت یازدهم افزود: امنیت غذایی موضوع مهمی است و اقتصاد مقاومتی و پایداری جامعه به امنیت غذایی وابسته است.

وی ادامه داد: جوامعی که امنیت غذایی بیشتری دارند در مقابل تهدیدات بیرونی تاب آوری بالایی خواهند داشت.

وزیر تعاون با بیان اینکه معمولا رشد اقتصادی مبنای توسعه قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: باید توزیع ثروت در کنار رشد اقتصادی مورد توجه باشد البته در مفاهیم جدید توسعه باید به معنی افزایش کیفیت زندگی در نظر گرفته شود و نیازمند اقدامات جانبی و مداخله ای است.

ربیعی تاکید کرد: توسعه همچنین به معنی شادتر زیستن مردم است بدون اینکه چالش هایی در مقابل بروز شادی وجود داشته باشد.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه سیاست رفاهی هدف جوامعی است که می خواهند عادلانه و دینی جامعه را اداره کنند، اظهار کرد: در این سیاست اخلاق انسانی، محور قرار می گیرد و در دولت یازدهم نیز سیاست رفاهی اصل و حتی از سیاست های اقتصادی مهمتر است.

وی با بیان اینکه فقرزدایی باید در دستور کار باشد، در قانون اساسی رهایی از فقر یک اصل ضروری دانسته شده است و در این زمینه نخستین محور محرومیت تغذیه است. به طوری که اگر آرمان های امام راحل(ره) را در نظر داشته باشیم فقرزدایی باید در راس سیاست ها باشد.

ربیعی افزود: وظیفه داریم انواع فقر را هدف قرار دهیم از فقر مسکن تا امنیت غذایی، آموزش و....

فقر غذایی بدترین نوع فقر است/ کاهش ۱۲ درصدی شاخص امنیت غذایی

وزیر تعاون با تاکید بر اینکه فقر غذایی بدترین نوع فقر است، ادامه داد: بر اساس شاخص های جهانی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ شاخص امنیت غذایی در کشورمان از ۱۸.۵ به ۶ درصد تنزل یافته که پیشرفت خوبی است.

وی با اشاره به اجرای طرح بیمه رایگان درمان برای ۱۱ میلیون نفر از محرومان کشور اضافه کرد: بودجه محدود دولت باید به سمت امنیت غذایی افراد مستضعف هدایت شود به همین منظور هزار روز اول زندگی افراد از بدو تولد ملاک قرار گرفته است و یک وعده غذای گرم به کودکان در مناطق محروم ارائه می شود.

ربیعی با بیان اینکه سلامت جسم، سلامت روان و سلامت غذایی در کنار هم دارای اهمیت هستند، گفت: طرح تحول سلامت موضوع درمان را تا حد زیادی کم کرده است و باید به سمت امنیت غذایی حرکت کنیم.

وزیر تعاون افزود: صنایع غذایی باید با حمایت دولت و با سود پایین محصولات خود را در اختیار جامعه قرار دهند زیرا در موضوع امنیت غذایی درآمد اخلاقی و انسانی بالاتر از سود مالی است.

وی با تقدیر از تولیدکنندگان صنایع غذایی به ویژه محصولات لبنی خاطرنشان کرد: تنوع در محصولات غذایی موجب افزایش صادرات می شود. همچنین باید از تنوع در محصولات لبنی برای تشویق کودکان به مصرف لبنیات استفاده کنیم.